انواع کابل شبکه

 آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد آن ها

امروزه اکثر افراد در تلاش هستند که در زندگی و کار روزمره خود روشی ساده‌ و کم هزینه‌ را برای ارتباط با دیگران در تمام دنیا فراهم کنند. بنابراین می‌توان گفت که به دلیل نیاز بالا افراد به برقراری ارتباط سریع بین کامپیوترها و انتقال داده از طریق انواع کابل‌ شبکه، این کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این ترتیب کیفیت این کابل‌ها و نوع آن‌ها نیز به دلیل حساسیت زیاد کار در انتقال اطلاعات بسیار مهم خواهد بود.

کابل LAN جهت اتصال کامپیوترها و سخت افزارهای مختلف برای تشکیل شبکه LAN مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع LAN کوتاه شده عبارت Local Area Network می‌باشد که معنای آن همان شبکه محلی است.شبکه‌های محلی معمولا در یک ساختمان راه اندازی می‌شوند و در اندازه‌های بزرگ و کوچک وجود دارند. برای مثال شبکه بین مودم، کامپیوتر و چند گوشی در یک خانه یا شبکه در یک سازمان و یا ساختمان چند طبقه شبکه محلی محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین تفاوتی که بین LAN با سایر شبکه‌ها وجود دارد، محدود بودن آن به یک مکان فیزیکی خاص مثل دفتر کار و یا یک ساختمان است.

ما قصد داریم در این مقاله درباره انواع کابل شبکه و کاربرد هر کدام با شما عزیزان بیشتر صحبت کنیم. پس اگر به هر دلیلی به شناخت انواع کابل های شبکه نیازمند هستید، حتماً تا انتها این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه LAN  یا همان Ethernet Cable به مجموعه‌ای از سیم‌های ساخته شده از جنس شیشه،مس یا آلومینیوم گفته می‌شوند که جهت اتصال و انتقال داده بین کامپیوترها، سوییچ‌ها، روترها و شبکه‌های استورج SAN مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع باید گفت که کابل شبکه از مهم‌ترین اجزای شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آیند. بنابراین کابل‌ها رابط‌هایی هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و می‌توانند اطلاعات را از یک دستگاه در شبکه به دستگاهی دیگر انتقال بدهند. به عبارت ساده‌تر این کابل‌ها وظیفه انتقال صفر و یک، ولتاژ الکتریکی و جریان را بر عهده دارند.

حال که متوجه شدید کابل lan چیست، در ادامه با انواع کابل شبکه بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع کابل شبکه و کاربرد آن

یکی دیگر ازتجهیزات شبکه که بهتر اسنت با آن آشنا شوید داکت است. برای این منظور مقاله " داکت چیست " را بخوانید.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

از آنجایی که کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند؛ باید در انتخاب آن‌ها دقت نمود. در واقع انتخاب نوع کابل شبکه، به عواملی چون معماری، توپولوژی و ساختار سیستم بستگی دارد. برای مثال برای انتخاب کابل باید به این سوال ‌ها جواب داده شود که بزرگی شبکه چقدر است؟ چه پروتکلی در آن استفاده می‌شود؟ و چه توپولوژی دارد؟

انتخاب نوع کابل هم در شبکه‌های محلی LAN و هم در شبکه‌های WAN اهمیت بسیار زیادی دارد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شما تنها می‌توانید درباره کابل کشی شبکه خودتان تصمیم بگیرید و کابل کشی WAN  بر عهده اپراتورها خواهد بود.

انواع کابل ‌های شبکه عبارتند از:

1.کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair: کابل زوج به هم تابیده از رایج ترین نوع کابل شبکه محسوب می‌شوند. کاربرد این نوع کابل برای شبکه‌های محلی، مغازه‌ها، دفاتر و فروشگاه‌ها است. همچنین باید اضافه کرد که کابل‌های زوج به هم تابیده در اکثر شبکه‌های اترنت هم استفاده می‌شوند. کابل‌های زوج به هم تابیده از چهار جفت سیم نازک تشکیل شده‌اند که همگی داخل روکش خارجی کابل قرار گرفته‌اند.

2.کابل Unshielded Twisted: این کابل که خودش یکی از انواع کابل‌های شبکه زوج به هم تابیده محسوب می‌شود را با نام UTP (نام استانداردU/UT  می‌باشد) می‌شناسند. کابل UTP از نوع بدون شیلد بوده و کاربرد آن در اترنت و Fast Ethernet است. از آنجایی که هیچ گونه محافظ یا شیلدی دور سیم‌های این کابل وجود ندارد، نسبت به سایر کابل‌ها از قیمت کمتری برخوردار است و از آن‌ها در شبکه‌هایی که داده از اهمیت کمتری برخوردار است، استفاده خواهد شد. زیرا با حذف شیلد از کابل احتمال ایجاد نویز بر روی اطلاعاتی که در کابل منتقل می‌شوند بالا خواهد رفت.

3.کابل کواکسیال Coaxial

4.کابل چند جفتی Multi Pair

انواع کابل‌های شبکه کامپیوتری از نظر جنس

انواع کابل ‌ها در شبکه های کامپیوتری از لحاظ جنس به سه  دسته تقسیم می‌شوند؛ مس، مس بار و فیبر نوری که در این بخش درباره این سه دسته بیشتر صحبت خواهیم کرد.

· کابل شبکه فیبر نوری

این نوع کابل که سیگنال‌ها را با استفاده از پالس‌ها و امواج نوری منتقل می‌کند، از جنس شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک است. کابل شبکه فیبر نوری برای اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطاتی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند، کاربرد خواهد داشت. در واقع باید گفت در مکان‌هایی که به پهنای باند بالا و ظرفیت بالا مورد نیاز است، مثل مراکز داده، بانک‌ها، فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید از کابل فیبر نوری استفاده کرد. چرا که این نوع از کابل شبکه سرعت بسیار بالایی داشته و می‌تواند حجم بالایی از داده را انتقال ‌دهد. کابل فیبر نوری خود دو نوع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1.     Single Mode: از این نوع کابل برای فواصل خیلی دور استفاده می‌کنند.

2.     MultiMode:  این نوع کابل از ظرفیت بالاتری برخوردار.

انواع کابل شبکه فیبر نوری

برای خرید انواع کابل شبکه میتوانید به صفحه " کابل شبکه " فروشگاه برق آسا مراجعه کنید.

  • کابل شبکه مس بار 

کابل شبکه مس‌ بار به طور کلی برای صرفه‌جویی در هزینه خرید کابل‌های شبکه به بازار عرضه می‌شود. اما این ارزانی سبب افت کیفیت و عملکرد این سری از کابل‌های شبکه شده است. درون کابل‌های مس بار به جای استفاده از رشته‌های مسی از رشته‌هایی با همان سطح مقطع اما با هسته آلومینیوم استفاده می‌شود که با روکشی از مس پوشانده شده‌اند. از منظر علمی پتانسیل الکتریکی بر روی سطح هادی حرکت می‌کند و رشته‌های مس بار از آنجایی که لایه سطحی مس دارند تا حد زیادی می‌توانند عملکردی مشابه رشته‌های مسی داشته باشند. اما در عمل ثابت شده است که این سری از کابل‌ها با مشخصات فنی مشابه کابل‌های مسی عملکرد ضعیف‌تری را از خود نشان می‌دهند.

همچنین به طور کلی کابل‌های مس بار مورد تایید سازمان‌های استاندارد نیستند و توصیه می‌شود در صورتی که خواهان کیفیت و طول عمر بالا برای کابل‌های شبکه‌ هستید از کابل‌های استاندارد و مسی استفاده کنید. با این حال مسی بودن رشته‌های کابل شبکه به تنهایی تضمینی برای کیفیت این سری از کابل‌ها نیست و مصرف‌کنندگان می‌توانند علاوه بر توجه به جنس رشته‌ها و استانداردهای کابل به تست‌هایی که کابل‌های شبکه پاس کرده است توجه کنند. در ادامه به یکی از مهمترین تست‌های کابل شبکه پرداخته شده است.

· کابل شبکه مسی

کابل‌های مسی نیز یکی دیگر از انواع کابل در شبکه محسوب می‌شوند و همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، از جنس مس تهیه می‌شوند. این کابل‌ها، سیگنال‌ها را با استفاده از ولتاژ و جریان الکتریکی انتقال می‌دهند. کاربرد اصلی کابل‌های مسی در سیم کشی‌های کوتاه مثل داخل داکت، بین کامپیوترها، وال پلیت‌ها،  اتصالات اینترکانکت و کابل‌های Patch (پچ) می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که هر چه میزان مس به کار رفته در کابل بیشتر باشد، توانایی کابل در پهنای باند نیز بیشتر خواهد بود. کابل‌ شبکه مسی هم به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1.     کابل کواکسیال: این نوع کابل مسی شامل Thinnet و Thicknet بوده و بیشتر در صنایع مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

2.     کابل زوج سیم به هم تابیدهTwistet Pair : در بخش قبلی مقاله درباره این نوع کابل مسی اطلاعات مختصری را تقدیمتان کردیم.

انواع کابل شبکه مسی

انواع کابل زوج به هم تابیده (Twisted Pair)

از آنجایی که شناخت انواع کابل های شبکه در راه اندازی شبکه اهمیت بسیار زیادی دارد، در این قسمت از مقاله قصد داریم درباره کابل زوج‌های به هم تابیده و انواع آن بیشتر صحبت کنیم. چرا که در بازار، ممکن است با نام‌های مختلف کابل شبکه مواجه شده و برای انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی بشوید.

1.     UTP: همانطور که در بخش ابتدایی مقاله ذکر شد، این نوع از کابل‌ها بخاطر نداشتن محافظ بر روی سیم قیمت ارزان تری داشته و از آن در جاهایی که انتقال داده اهمیت زیادی ندارد استفاده می‌شود.

2.     STP: کابلShielded Twisted Pair  که با نام اختصاری STP  شناخته می‌شود، یکی از انواع کابل زوج به هم تابیده محسوب می‌شود که بر خلاف نوع قبلی دارای شیلد می‌باشد. از این نوع کابل در شبکه‌های توکن رینگ و Gigabit Ethernet استفاده می‌کنند. کابل شبکه STP  بیشتر در محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نویز بیشتری در آن‌جا وجود دارد. برای نمونه از  STP در کابل کشی فاصله‌های طولانی و یا زمانی که کابل شبکه قرار است در نزدیک میدان‌های مغناطیسی(مثل کابل برق) قرار بگیرد استفاده می‌کنند. شیلد‌هایی که به دور سیم‌های کابل STP اعمال می‌شوند به دو روش صورت می‌گیرند. وجود علامت F در نام این نوع کابل نشان دهنده وجود فویل و علامت S نشان دهنده وجود شیلد یا محافظ بافته شده می‌باشد. در واقع باید عنوان کرد که از فویل برای جلوگیری از نویز و از شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه  STP مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌های STP خود به هفت دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

·        کابل شبکه U/FTP: در این نوع کابل، دور هر جفت سیم یک فویل جداگانه بسته شده است.

·        کابل شبکه F/UTP: در این نوع کابل، دور چهار جفت سیم (یعنی تمام سیم‌ها) یک فویل بسته شده است.

·        کابل شبکه S/UTP: در این نوع کابل، دور چهار جفت سیم موجود (یعنی تمام سیم‌ها) یک شیلد کشیده شده است.

·        کابل شبکه SF/UTP: در این کابل، دور چهار جفت سیم موجود، یک شیلد و یک فویل بسته شده است.

·        کابل شبکه F/FTP: در این نوع کابل، دور هر جفت سیم یک فویل و دور تمامی سیم‌ها یک فویل دیگر وجود دارد.

·        کابل شبکه SF/FTP: در این نوع کابل دور هر جفت سیم یک فویل بسته شده است و دور تمامی سیم‌ها هم فویل و هم محافظ بافته شده وجود دارد. این نوع کابل که گران‌ترین نوع هم محسوب می‌شود، برای شبکه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امنیت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رنگ‌های اصلی کابل شبکه

اگر میخواهید کلید و پریز خود را در منزل خودتان نصب کنبد. مقاله " آموزش نصب کلید و پریز " به شما کمک خواهد کرد.

رنگ‌های اصلی کابل شبکه

به طور کلی کابل‌های UTP از چهار جفت سیم تشکیل شده‌اند که هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند. که این رنگ‌ها عبارتند از: آبی، نارنجی، سبز و قهوه‌ای. در شبکه‌های گیگابیت اترنت، از هر 4 جفت سیم و در شبکه‌های معمولی با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگا بیت در ثانیه، از ۲ و ۳ جفت سیم استفاده خواهد شد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این سیم‌ها جهت ارسال و دریافت دیتا بین دو دستگاه (انتقال داده) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در هر جفت سیم که یک سیم رنگی (خالص) و از یک سیم راه راه ترکیب شده با رنگ سفید وجود دارد. برای مثال در یک جفت سیم آبی، یکی از سیم‌ها به طور کلی آبی بوده و سیم دیگر آبی راه راه با سفید است. دقت داشته باشید که جفت رنگ‌های مشابه به هم (مثل یک نارنجی و یک نارنجی راه راه) در یکدیگر تابیده شده‌اند و برای این که اترنت خود را قابل اطمینان نگه دارید نباید این پیچش‌ها را باز بفرمایید. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که باز کردن پیچش‌ها برای حدود یک سانتی متر مانعی ندارد  چرا که برای برای جک زدن لازم خواهد بود. زوج سیم‌هایی با رنگ سبز و نارنجی برای شبکه‌های اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که گیگابیت اترنت هم ساپورت بشود، از رنگ‌های قهوه‌ای و آبی هم استفاده خواهد شد. همچنین خوب است بدانید که از سیم‌های آبی و قهوه‌ای می‌توان برای اترنت ثانوی و یا اتصال تلفن هم استفاده کرد اما معمولا این کار توصیه نمی‌شود چرا که UTP‌ها برای کاربردهایی نظیر آن‌ها طراحی نشده‌اند.

انواع کابل شبکه cat

با انواع فیوز مینیاتوری و کاربرد آن ها در مقاله " انواع فیوز مینیاتوری " آشنا شوید.

انواع کابل شبکه Cat

کابل‌های شبکه Cat که بر اساس استانداردهای ANSI/TIA/EIA 568-B.1 و ISO/IEC 11801 مشخص می‌شوند، در سیستم ANSI  در دسته بندی‌های مختلف و در کلاس‌های متفاوتی قرار می‌گیرند.

Cat1 UTP: این کابل که در سال 1985 رونمایی شده است، برای انتقال صدا و سیستم تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌تواند از ترافیک شبکه کامپیوتری پشتیبانی کند؛ چرا که تابیده و توییست نمی‌باشد. شرکت‌های مخابراتی که ISDN و PSDN ارائه می‌کنند، از کابل Cat1 UTP برای سیم کشی بین محل مشتری تا شبکه مخابراتی استفاده می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که در برخی از خانه‌های قدیمی ممکن است هنوز این نوع کابل وجود داشته باشد؛ اما در خانه‌های جدید‌تر کابل‌های Cat3 UTP یا Cat5 UTP جایگزین  Cat1 UTP شده‌اند.

نکته: باقی catها مخصوص شبکه هستند و می‌توانند شبکه کامپیوتری و ترافیک تلفن را پشتیبانی کنند.

Cat2 UTP: این کابل دارای چهار سیم مجزا است که دو به دو به یکدیگر تابیده شده‌اند و بیشتر در شبکه‌های توکن رینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرعت این نوع کابل‌ شبکه حداکثر چهار Mbps خواهد بود. استفاده از  Cat2 UTP خیلی رایج نمی‌باشد و بیشتر در سیستم‌های تلفنی قدیمی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این کابل‌ها از استانداردهای TIA/EIA-568 هم پشتیبانی نمی‌کنند.

Cat3 UTP: این کابل شامل چهار جفت سیم مسی به هم تابیده می‌باشد که اغلب در شبکه‌های توکن رینگ و 10BaseT (T به نشانه Twisted می‌باشد) مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا سرعت 10 Mbps را پشتیبانی می‌کند. از کت 3 به بعد، فاصله‌های زیاد ( تا 100 متر) را می‌توان کابل کشی کرد. همچنین باید اشاره کرد که حداکثر پهنای باند در کابل‌های Cat3 UTP برابر 16 مگا هرتز می‌باشد.

Cat4 UTP: این کابل هم مثل نمونه قبلی از چهار جفت سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است و از آن در شبکه‌های توکن رینگ استفاده شده و می‌تواند تا سرعت 10 Mbps را پشتیبانی کند. امروزه از این نوع کابل به ندرت استفاده می‌شود.

Cat5 UTP: این کابل از چهار جفت سیم مسی به هم تابیده همراه با جک RJ45 تشکیل شده است. تفاوت کابل‌های cat 3 و 4cat  با کابل cat 5 در این است که ‌cat5ها اغلب در شبکه‌های اترنت، توکن رینگ و فست اترنت (Fast Ethernet) مورد استفاده قرار می‌گیرند و تا سرعت 100 Mbps را پشتیبانی خواهند کرد. حداکثر پهنای باند این نوع کابل هم برابر 100 مگا هرتز خواهد بود.

Cat6 UTP: این کابل‌ها بیشتر در شبکه‌های گیگابیت اترنت و 10 G Ethernet مورد استفاده واقع می‌شوند و در فاصله 55 متری، تا سرعت 10 Gbps را پشتیبانی خواهند کرد. در صورت استفاده از این کابل در فاصله صد متری، سرعت آن به 1 Gbps را خواهد رسید. حداکثر پهنای باند برای این کابل نیز برابر با 250 مگا هرتز می‌باشد.

Cat7 UTP: حداکثر پهنای باند برای این نوع کابل ۶۰۰ مگا هرتز می‌باشد؛ اما سرعت پشتیبانی و شبکه‌های که در آن استفاده می‌شوند مانند کابل شبکه Cat6 UTP می‌باشد. علاوه بر این باید گفت که از کابل شبکه Cat7 UTP در دیتاسنترها و برقراری ارتباطات Backbone بین سوییچ های شبکه، دستگاه های استوریج و سرورها هم استفاده می‌شود. سخن پایانی
شناخت انواع کابل شبکه به شما کمک خواهد کرد که هنگام خرید کابل، بهترین نوع آن را که بالا‌ترین کاربرد را برایتان دارد را تهیه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید قبل از خرید انواع کابل شبکه باید آن را بررسی کنید، سرعت مورد نیاز شما، فاصله بین دستگاه‌ها، قیمت کابل‌ها و فرکانس مورد نیاز شما می‌باشد.

آشنایی با تست فلوک

آشنایی با تست فلوک 

تست فلوک به عنوان یکی از مهم‌ترین تست‌هایی شناخته می‌شود که می‌توان آن را پیش و پس از کابل کشی بر روی کابل‌ها انجام داد. در واقع تست فلوک جهت ارزیابی و عیب‌یابی کابل و همچنین اتصالات مربوط به شبکه، انجام می‌شود. دستگاه فولک به عنوان بهترین ابزار جهت تست تجهیزات شبکه و پسیو شبکه شناخته می‌شود که ارزیابی مورد نیاز را کاملا دقیق انجام می‌دهد. علاوه بر این، دستگاه فلوک مزیت‌های مفید دیگری هم دارد. برای مثال می‌توان به تشخیص طول کابل شبکه، کیفیت کابل شبکه، سرعت انتقال دیتا در شبکه و محل دقیق قطعی کابل اشاره کرد. با استفاده از تست فلوک می‌توان اطلاعات بسیار دقیق از کابل کشی‌های مربوط به شبکه را دریافت کرد و از این اطلاعات جهت انجام روند کار استفاده کرد. افراد می‌توانند با انجام این تست از تمامی اطلاعاتی که دریافت می‌کنند گزارش تهیه کرده و در اختیار کارفرمای خود قرار دهند.

سخن پایانی

شناخت انواع کابل شبکه به شما کمک خواهد کرد که هنگام خرید کابل، بهترین نوع آن را که بالا‌ترین کاربرد را برایتان دارد را تهیه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید قبل از خرید انواع کابل شبکه باید آن را بررسی کنید، سرعت مورد نیاز شما، فاصله بین دستگاه‌ها، قیمت کابل‌ها و فرکانس مورد نیاز شما می‌باشد.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما عزیزان سپاس گزاریم و امیدواریم با اطلاعات که در این مقاله کسب کردید متوجه شده باشید که کابل شبکه چیست و چه کاربردی