داکت چیست

داکت چیست ؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی محصولات زیادی در زمینه کالا‌های الکتریکی طراحی و تولید شده‌اند. اما در سال‌های اخیر علاوه بر کیفیت، قدرت و طول عمر کالا‌ این محصولات، زیبایی ظاهری آن‌ها هم اهمیت زیادی پیدا کرده است. اما این تمام ماجرا نیست؛ امروزه محصولاتی وجود دارند که مکمل ابزارآلات الکتریکی بوده و به زیبایی آن‌ها کمک می‌کند. شاید تابه‌حال سیم‌کشی‌های روکار را مشاهده کرده باشید که ظاهر نازیبایی را در ادارات و منازل ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل از وسیله‌ای به اسم داکت استفاده می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم درباره داکت صحبت کنیم و به شما عزیزان توضیح دهیم که داکت چیست؟ و چه کاربرد‌هایی دارد. پس اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره داکت هستید، تا انتها این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

داکت شبکه چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت که داکت، یک کانال پلاستیکی است که روی سطوح مختلف نصب شده و انواع سیم و کابل‌های مختلف از داخل آن رد می‌شوند. شما می‌توانید داکت را روی هر سطحی از جمله دیوار، سقف و کف ساختمان‌ها نصب کنید. داکت‌ نه تنها باعث آرایش منظم کابل‌ها و زیبایی ظاهری آن‌ها می‌شود، بلکه از آسیب رسیدن به آن‌ها نیز جلوگیری کرده و از تمامی کابل‌ها و سیم‌ها داخل خود محافظت می‌کند.

شما می‌توانید انواع سیم و کابل از جمله سیم تلفن، فیبر نوری، کابل برق، شبکه و ... را از داخل داکت عبور دهید. در تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری، کارخانه‌ها و همچنین ورزشگاه‌ها از این وسیله جهت زیبایی ظاهری و محافظت از کابل‌ها استفاده می‌شود.

حال که متوجه شدید داکت چیست؟ نوبت آن است که درباره انواع آن و کاربر‌های آن بیشتر صحبت کنیم.

داکت چیست

کاربرد‌های داکت

همان‌طور که اشاره شد داکت‌ها انواع مختلفی دارند. آن‌ها از لحاظ شکل ظاهری و جنس بدنه با یکدیگر تفاوت داشته و به همین دلیل در محیط‌های مختلفی به کار می‌روند. اما اگر به‌طورکلی بخواهیم کارایی داکت‌ها را مرور نماییم باید بگوییم که کاربرد انواع داکت عبارت‌اند از:

1.نظم بخشیدن به سیم و کابل‌های روکار

2.حفاظت از کابل‌ها در برابر آسیب‌ها مختلف محیطی

3.کمک به زیباسازی محیط خانه و ادارات

4.کاهش احتمال برق‌گرفتگی

5.جلوگیری از آتش‌سوزی در اثر اتصال سیم‌های برق

6.بالا بردن طول عمر کابل‌ها و به تأخیر انداختن روند پوسیدگی آن‌ها

شما میتوانید برای خرید انواع داکت به فروسگاه برق‌آسا صفحه " داکت " مراجعه کنید.

انواع داکت

انواع داکت‌های موجود در بازار عبارت‌اند از:

1.     داکت ساده: این نوع داکت‌ها که خود در دو نوع پشت چسب‌دار و پشت ساده تولید می‌شوند؛ جهت زیبایی داخلی ساختمان‌های اداری، مسکونی و... طراحی و تولید شده‌اند.

انواع داکت ساده

2.     داکت شیاردار: داکت‌های شیاردار جهت حافظ از سیم و کابل‌های فشارقوی و فشار ضعیف در تابلو‌های برق به کار می‌رود. ویژگی منحصربه‌فرد این نوع داکت‌ها قابلیت عبور سیم از دیواره‌های آن‌ها است.

انواع داکت شیاردار  

3.    داکت پارتیشن دار: داخل محفظه این داکت صفحه‌ای وجود دارد که آن را به دو یا چند قسمت مجزا تفکیک می‌کند به‌این‌ترتیب می‌توان جهت عبوردادن دو نوع کابل کاملاً متفاوت از این نوع داکت استفاده کرد. داکت‌های پارتیشن دار از ایجاد نویز بین کابل‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

انواع داکت پارتیشن دار

4.    داکت قرنیزی: شکل ظاهری و اندازه این نوع داکت کاملاً شبیه به قرنیز است. به همین دلیل از این نوع داکت به‌عنوان قرنیز در قسمت‌های مختلف ساختمان اداری یا مسکونی استفاده شده و سیم و کابل‌های داخلی واحد از داخل آن‌ها عبور داده می‌شود.

انواع داکت قرنیزی

5.    داکت زمینی: داکت‌های زمینی یا همان کف خواب، داکت‌هایی هستند که به طور کامل روی زمین نصب می‌شوند. این نوع داکت از داخل قسمت‌بندی شده و جهت نظم بخشیدن و مدیریت کردن کابل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع داکت زمینی

بنابراین شما عزیزان با توجه به نیاز خود می‌توانید هر کدام از داکت‌های ذکر شده را تهیه کرده و با آن‌ها از سیم و کابل‌های منزل و یا محیط کاری خود محافظت کنید. البته در ساختمان‌های نوساز از انواع داکت جهت محافظت از سیم و کابل‌ها و همچنین زیبایی داخلی منزل استفاده می‌شود. اما اگر سن ساختمان منزلتان بالا است، توصیه می‌شود که با خرید داکت و سیم و کابل‌های جدید اقدام به تعویض سیم و کابل‌های قدیمی و فرسوده خود کنید.

تفاوت داکت و ترانگینگ

در مقاله " انواع کابل شبکه " شما را انواع کابل و کاربرد آن ها آشنا خواهیم کرد.

تفاوت داکت و ترانکینگ

اکنون که به طور کامل متوجه شدید داکت چیست؟ خوب است تفاوت آن را با ترانکینگ را هم بدانید. به همین دلیل ما در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا تفاوت‌های بین داکت و ترانکینگ را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع باید عنوان کرد که داکت با ترانکینگ در پارامتر‌های مختلفی تفاوت دارد که برخی از این پارامتر‌ها عبارت‌اند از:

1.     تفاوت در نوع کاربرد: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، داکت یک محفظه پلاستیکی است که سیم و کابل‌ها از داخل آن عبور می‌کنند تا زیبایی ظاهری محیط و محافظت از سیم و کابل‌ها تأمین شود. اما امکان نصب کلید و پریز روی این وسیله و قابلیت ماژورلار وجود ندارد. این در حالی است که شما می‌توانید در طول مسیر ترانکینگ شبکه انواع مختلفی از کلید، پریز، پریز شبکه و حتی آنتن را روی آن نصب نمایید. علاوه بر این در داخل ترانکینگ کابل‌ها می‌توانند ملزومات و ادوات شبکه و برق را به یکدیگر متصل نمایند.

2.     تفاوت در سایز: تفاوت دیگری که بین داکت و ترانکینگ وجود دارد در سایز آن‌ها است. در واقع داکت‌ها در سایز‌های بسیار متنوعی (از کوچک تا متوسط) تولید می‌شوند. داکت‌های دو سانتی‌متر در دو سانتی‌متر، بیشترین مشتری را در بین تمامی داکت‌ها دارند. در مقابل ترانکینگ در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و به همین دلیل استحکام بیشتری نسبت به داکت دارند. ابعاد بزرگ ترانکینگ باعث شده تا از آن‌ها در کابل‌کشی شبکه‌های پسیو استفاده شود.

3.     تفاوت در مقاومت: مقاومت محصول در برای عوامل مختلف از دیگر تفاوت‌های این دو محصول به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی ترانکینگ‌ها مقاومت بالا‌تری دارند و انواع مختلف در برابر آتش سوزی، و رطوبت زیاد مقاوم هستند. اما در مقابل داکت‌ها ویژگی‌های ضد آب بودن و یا ضدحریق بودن را نداشته و به طور کلی مقاومت کمتری نسبت به ترانکینگ‌ها دارند.

انتخاب داکت

نکات انتخاب داکت مناسب

برای آن که بتوانید برای منزل یا محیط کاری خود داکت مناسبی تهیه کنید، لازم است تا به نکات گفته شده در این بخش از مقاله توجه کنید.

1.     جنس داکت: به این نکته باید دقت داشته باشید که داکت‌ها با متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند و به همین دلیل برخی ازآن‌پس از گذشت مدتی استحکام و انعطاف‌پذیری خود را حذف کرده و برخی دیگر این قابلیت را از دست خواهند داد؛ بنابراین لازم است که هنگام خرید داکت دقت کنید و باتوجه‌به نوع کاربری که از آن انتظار دارید، داکت مورد نیاز خود را تهیه فرمایید.

2.     اندازه داکت: پیش از خرید داکت باید به تعداد و قطر کابل‌هایی که باید از آن عبور کند دقت کنید. در واقع داکت‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما باید با توجه به سایر کابل مورد نظر خود، بهترین داکت را انتخاب نمایید.

نکته: سایز داکت‌های مختلف استاندارد است و سنجش آن‌ها از طریق عرض و عمق آن‌ها انجام می‌گیرد. اما به‌طورکلی تمامی داکت‌ها در شاخه‌های 2 متری (طول داکت) به بازار عرضه می‌شوند.

3.     درب داکت: برای آن که بتوانید برای ایجاد تغییر و یا تعمیر کابل‌ها به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، لازم است تا درب داکت به‌راحتی باز و بسته شود؛ بنابراین هنگام خرید داکت حتماً به این موردتوجه فرمایید.

سخن پایانی

برای تأمین روشنایی، نصب کلید، سیم کشی تلفن و ... لازم است تا برخی از سیم کشی‌ها به صورت رو کار انجام شوند، در چنین موقعیتی سیم‌ها‌ ممکن است در معرض آسیب‌های مختلف قرار بگیرند و همچنین وجه نازیبایی را به وجود آورند. داکت وسیله‌ای است که می‌تواند تمامی این مشکلات را رفع کند.

فروشگاه اینترنتی برق‌آسا انواع داکت را به کیفیت عالی و قیمت مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند. شما عزیزان می‌توانید جهت ثبت سفارش و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره داکت و کاربرد آن با ما در ارتباط باشید.

از این که وقت گران‌بهای خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دادید از شما عزیزان سپاس گزاریم و امیدواریم به سؤال شما عزیزان یعنی داکت چیست، پاسخی کامل و جامع داده باشیم.