انواع پروژکتور

انواع پروژکتورها

پروژکتورها چراغ هایی هستند که جهت تابش آن‌ها در دو محور عمودی و افقی قابل تنظیم است. پروژکتورها از نظر نحوه نصب به سه دسته تقسیم می‌شوند.

پروژکتورهای ریلی:

نصب ریلی امکان جابه‌جایی پروژکتورها را به آسانی فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد نورپردازی انعطاف پذیر باشد و بتوان جانمایی پروژکتورها را با تغییر چیدمان فضا هماهنگ کرد. وظیفه اصلی ریل‌ها، تغذیه الکتریکی پروژکتورها است. با استفاده از ریل سه فاز می‌توان هر کدام از پروژکتورها را جداگانه کنترل کرد. ریل‌های الکتریکی نیز در انواع توکار، روکار و آویزی موجود هستند که متداول‌ترین آن‌ها نوع روکار است. ریل‌های الکتریکی آویزی، لوازم جانبی خاص خود را دارند.

 

پروژکتور

پروژکتورها بر حسب نوع رفلکتور، نور را به شکل مشخصی در فضا پخش می‌کنند. براساس نوع منحنی پخش شدت نور می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

ـ پروژکتورهای متقارن: این پروژکتورها دارای زاویه‌های پخش نور بسیار متفاوتی هستند و از زاویه‌های بسیار باریک تا بسیار باز را شامل می‌شوند.

ـ پروژکتورهای نامتقارن

جهت مشاهده و خرید انواع پروژکتورها اینجا کلیک نمایید.

 

پروژکتورهایی با نور متمرکز یا اسپات لایت:

منطقه حدودی را روشن می‌کنند و منحنی پخش شدت نور آن‌ها متقارن و دارای زاویه تابش باریک و متوسط هستند. جهت تابش آن‌ها قابل تنظیم است و معمولاً روی سطح دیوار یا سقف یا ریل نصب می‌شوند. بعضی از آن‌ها دارای رفلکتور هستند و زاویه تابش‌شان ثابت است و با تعویض لامپ فقط می‌توان شدت نور آن ها را تغییر داد. گروه دیگر با لامپ‌های R با PAR یا انواع مشابه کار می‌کنند. زاویه تابش این چراغ‌ها بستگی به زاویه تابش لامپ مصرفی دارد. منحنی پخش شدت نور را می‌توان با استفاده از لنزها و دمای رنگ آن‌ها را با استفاده از فیلترها تغییر داد. از این پروژکتورها در موزه، نمایشگاه و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

پروژکتور اسپات لایت

جهت مشاهده و خرید پروژکتورها اینجا کلیک نمایید.

 

 پروژکتورهای با نور متقارن و نامتقارن

پروژکتورهای با نور متقارن باز: زاویه تابش آن‌ها باز است و دارای تقارن محوری یا چرخشی هستند و برای روشن کردن یکنواخت محیط، اجسام و ... استفاده می‌شوند. جهت تابش آن‌ها قابل تنظیم است. این پروژکتورها معمولاً منحنی پخش نور خاص خود را دارند و با تعویض لامپ، نحوه نور تغییر نمی‌کند. از آن‌ها در محیط‌های داخلی مانند موزه‌ها، و خارجی (نما، معابر) استفده می‌شود.

 

انواع پروژکتور

پروژکتورهای با نور نامتقارن: نور را به شکل نامتقارن در فضا پخش می‌کنند. خطوط اطراف پرتوهای نور آن‌ها نرم، و کاربردشان روشن کردن سطوح عمودی دیوارها در معماری است. این پروژکتورها، نور خود را به صورت کاملا یکنواخت در طول دیوارها پخش می‌کنند، از آن‌ها در محیط های داخلی (موزه، گالری، فروشگاه) و محیط‌های خارجی به خصوص برای نورپردازی پارکینگ‌های استفاده می‌شود.

 جهت مشاهده و خرید پروژکتورها اینجا کلیک نمایید.