دمای رنگ نور در فضا

انتخاب دمای نور در فضاهای مختلف

  
انتخاب دمای رنگ نور در فضاهای مختلف:

عمومأ نورهای متمایل به گرم، باعث ایجاد آرامش، همچنین تمایل به خواب و استراحت می شوند، در مقابل نور سرد باعث جلوگیری از خواب آلودگی و تقویت تمرکز می شود و برای محیط های کاری توصیه می شود. دمای رنگ گرم برای خانه های مسکونی و به طور کلی در محیط هایی که شدت روشنایی مورد نیاز کمتر از300 لوکس است، توصیه می شود. دمای رنگ 4000 برای محیط های اداری و دمای رنگ 6500 برای مکان هایی که رشنایی مورد نیاز آنها بالاتر از 700لوکس است مناسب است.

 

دمای رنگ نور

 

با این حال باز هم تأکید می شود که نباید نسبت به عامل سلیقه و فرهنگ عمومی و شرایط محیطی بی تفاوت بود. مردم مناطق سردسیر عمومأ علاقمند به نور سفید گرم هستند و در مقابل افرادی که د رمناطق گرمسیر به سر می برندترجیح می دهند محیط خود را با نور سفید سرد روشن کنند. همچنین مدت ها است که چشم بشر به ارتباط بین روشنایی زیاد و نورهای با دمای رنگ بالا(نظیر نورخورشید) و شدت روشنایی کم و نورهای با دمای رنگ پایین(نظیر غروب خورشید، شعله آتش، نور شمع) عادت کرده است. در نتیجه ، در مواردی که شدت روشنایی متوسط مجموعه کم است، استفاده از رنگ های سفید گرم توصیه می شود.

دمای رنگ نور طبیعی در غروب حدود 2000 و ظهر حدود 6000 کلوین است.

 

انتخاب دمای رنگ نور در نورپردازی اشیا:

در فضاهایی که نور برای نمایش اشیا به کار می رود مانند موزه، گالیر، فروشگاه، سوپرمارکت و ... توجه به دمای رنگ نورهای سفید اهمیت زیادی دارد. به طور کلی دماهای رنگ پایین برای نشان دادن اشیا و سطوحی که دارای رنگ گرم هستند و دماهای رنگ بالا برای نشان دادن اشیا و سطوحی که دارای رنگ سرد هستند به کار می روند. اگر منبع نور برای نشان دادن اشیایی با رنگ های متفاوت استفاده می شود بهتر است دمای رنگ آن بین 3300 تا 4700 کلوین باشد. برخی از منابع نوری مانند لامپ های فلورسنت و LED دارای طیف وسیعی از دمای رنگ نور هستند و میتوان با توجه به کاربرد آنها دمای رنگ نور لامپ مورد نیاز را تعیین کرد. اگر منبع نور مورد استفاده دارای دامنة دمای رنگ محدودی باشد مانند لامپ های هالوژن و یا متال هالید میتوان از فیلترهای اصلاح کننده برای تغییر دمای رنگ آنها استفاده کرد.

 

دمای رنگ نور در اشیا