نورپردازی آینه

نور لازم برای آینه

از فضای روشویی و آینه برای شستن دست و صورت، اصلاح و آرایش کردن استفاده می شود. نکته مهم در نور پردازی این قسمت تاباندن نور به صورت افراد است نه به سطح آینه. اغلب این اشتباه صورت می گیردک نور را به سمت آینه می تابانند که بازتاب آن باعث خیرگی افراد جلوی آینه می‌شود و یا سایه‌های شدیدی روی صورتشان ایجاد می‌کند. نمونه بسیار رایج آن هنگامی است که لامپ‌های کوچک نقطه‌ای (هالوژن یا LED) را درکنسول بالای آینه نصب می‌کنند.

بهترین روش برای نور پردازی فضای جلوی آینه‌ها، قرار دادن منابع نوری به صورت قرینه در دو طرف آینه است به‌طوری که صفحه آینه با خطی که از منبع نور و فرد جلوی آینه می‌گذرد زاویه‌ای بین 45 تا 60 تشکیل دهد. ناگفته نماند که این منابع نوری باید حتما دارای پوشش مات باشند تا از تابش خیره کننده جلوگیری، و نور آنها به صورت پخش در فضا منتشر شود. هم‌چنین می‌توان از آینه های آماده‌ای که در دو طرف نور دارند که معمولا با لامپ فلورسنت کار می‌کنند استفاده کرد. راه حل دیگر، استفاده از منابع نوری خطی است که دقیقا بالای آینه‌ها نصب می‌شوند استفاده کرد یا در مرحله اجرا، روی سقف کنار دیوار فرو رفتگی به ارتفاع 8-10 سانتیمتر برای قرار دادن منبع نوری خطی ایجاد کرد. باید توجه شود که این منابع نوری در میدان دید شخص قرار نگیرند. دمای نور مناسب برای استفاده در سرویس‌ها 2800-3200 کلوین است زیرا رنگ پوست انسان گرم است. نمود رنگ لامپ‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. لامپ های هالوژن به علت نمود رنگ 100 و دمای نور پایین عملکرد بسیار مناسبی دارند.

 

نورپردازی آینه

آینه‌ها

آینه‌های اتاق خواب یا اتاق مخصوص تعویض لباس عممولا ابعاد بزرگی (ارتفاعی نزدیک 2 متر) دارند تا شخص بتواند کاملا خود را در آینه برانداز کند. چنان‌که قبلا گفته شد نور باید به فرد جلوی آینه بتابد نه به آینه. بهترین روش نور پردازی برای فضای جلوی آینه نوری است که به صورت متقارن از دو طرف آینه به شخص بتابد و سر تا پای او را یکنواخت روشن کند. چون نور این چراغ‌ها مستقیما به سمت شخص بتاید و سر تا پای او را یکنواخت روشن کند. چون نور این چراغ‌ها مستقیما به سمت شخص می‌تابند نباید تابش خیره کننده داشته باشند و بهتر است در میدان دید ناظر (مخروطی با زاویه 60 درجه که راس آن مطابق چشم ناظر است) قرار نگیرند. توصیه می‌شود برای ایجاد نور یکنواخت از سیستم‌های خطی مانند لامپ فلورسنت یا پروفیل LED یا ترکیب چند لامپ رشته‌ای استفاده کرد. شدت روشنایی روی صفحه عمودی مقابل آینه باید بین 200 تا 200 لوکس باشد. همچنین نمود رنگ منابع نوری استفاده شده باید حداقل برابر 90 باشد تا تشخیص رنگ لباس‌ها به راحتی انجام گیرد.

مطالعه در تخت: وظیفه اصلس چراغ هایی که در دو طرف تخت یا روی پا تختی‌ها قرار می‌گیرند تامین روشنایی مناسب برای خواندن کتاب است. منبع نور باید در کنار و کمی بالاتر از سر فرد قرار گیرد. کتاب معمولا در فاصله‌ای حدود 50 تا 60 سانتیمتر از سر تخت یا دیوار پشت که شخص به آن تکیه می‌دهد قرار می‌گیرد. بهتر است به جای آباژور‌ها که نور پخش در فضا منتشر می‌کنند از چراغ های رومیزی یا دیواری که دارای نور جهت‌دار هستند استفاده کرد تا نور روی صفحه کتاب متمرکز شود و برای دیگری ایجاد مزاحمت نکند. شدت روشنایی روی صفحات کتاب باید حدود 200 تا 300 لوکس باشد.