علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

 علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و رفع آن

شاید تابه‌حال مشاهده کرده‌باشید که لامپ‌های کم مصرف و یا ال ای دی که در اتاق‌خواب و یا پذیرایی منزلتان وجود دارد، شروع به چشمک زدن می‌کنند. در چنین مواقعی تصور می‌شود که لامپ موردنظر باید تعویض بشود. اما آیا روشی برای تعمیر این وضعیت لامپ وجود دارد؟ ما قصد داریم در این مقاله ابتدا به شما عزیزان علت‌ چشمک زدن لامپ ال ای دی را به شما معرفی کنیم. چرا که دانستن این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تا حد قابل قبولی طول عمر لامپ مصرفی منزلتان را افزایش دهید. در واقع لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف از پرکاربردترین محصولات روشنایی محسوب می‌شوند و در تمامی نقاط داخلی و خارجی یک ساختمان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. پس به دلیل کاربرد زیاد این نوع لامپ در زندگی روزمره لازم است تا با علت چشمک زدن لامپ ال ای دی آشنا شوید و روش حل این مشکل را بیاموزید.

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی یکی از انواع لامپ حالت جامد است که از قطعه‌ای به نام دیود نورگسیل(نورافشان) برای ایجاد روشنایی استفاده می‌کند. در ابتدا این نوع لامپ‌ها کاربرد کمی داشتند و بیشتر به عنوان چراغ‌های قرمز رنگ در داخل دستگاه‌های الکترونیکی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. اما با توجه ‌به عمر طولانی و مصرف برق بسیار پایینی که این نوع لامپ‌ها داشتند، توانستند جایگاه ویژه‌ای را در صنعت روشنایی به دست آوردند. ویژگی منحصربه‌فرد لامپ‌های ال ای دی بازدهی بالای آن‌ها است. به‌طوری‌که آن‌ها قادر هستند نود درصد از انرژی دریافتی را به نور تبدیل کنند. این در حالی است که لامپ‌های رشته‌ای تنها 10 درصد از انرژی دریافتی را به نور تبدیل می‌کنند و مابقی آن به‌صورت گرما هدر می‌دهند. همچنین لازم به ذکر است که میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های LED بسیار کم است و می‌توانید از این لامپ بدون دغدغه در مکان‌های مختلف استفاده کنید.

شما میتوانید برای خرید انواع لامپ های باکیفیت به صفحه " لامپ " مراجعه کنید.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

پیش از آن که بخواهیم درباره روش تعمیر لامپ‌های ال ای دی چشمک زن صحبت کنیم، لازم است تا علت بروز این مشکل را پیدا کنیم. در واقعاً می‌توان گفت که چشمک زدن لامپ ال ای دی دلایل مختلفی دارد که در این بخش از مقاله قصد داریم برخی از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

1.     وجود مشکل در قسمت ترانسفورماتور: علت چشمک زدن لامپ ال ای دی می‌تواند ناشی از نوسانات ولتاژ در قسمت ترانسفورماتور باشد. زمانی که ترانسفورماتور قدیمی باشد، نمی‌تواند نوسان برق را به خوبی مدیریت کند. بنابراین ارتقا این وسیله به مدلی جدید‌ که دارای قطعات مدرن و پیشرفته‌تری می‌باشد، می‌تواند از چشمک زدن لامپ ال ای دی تا حد زیادی جلوگیری کند. البته این مشکل را می‌توان در درایور‌های لامپ نیز مشاهده کرد. درایور قطعه‌ای می‌باشد که وظیفه آن نیز سازگار کردن ولتاژ برق شهری به ولتاژ مورد نیاز لامپ است. بنابراین وجود این قطعه در پروژکتورها بسیار مهم بوده و در صورت به وجود آمدن اختلال در آن با چشمک زدن لامپ رو به رو خواهیم شد.

برای آشنایی با انوع لامپ ها مقاله " انواع لامپ " را بخوانید. 

2.     وجود مشکل در سیم‌کشی ساختمان: سیم‌کشی نادرست رایج‌ترین دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی به شمار می‌آید. در واقع زمانی که سیم نول به طور مستقیم به لامپ ال ای دی موردنظر وصل نشده باشد و سیم فاز در مسیر کلید آن قرار نگرفته باشد،  برای برطرف نمودن این مشکل می‌توانید جای دو سیم فاز و نول را با یکدیگر تعویض نمایید.

3.     نصب کلیدهای چراغ‌دار: شاید خیلی از افراد برای آن که در هنگام شب بتوانند روشنایی کوچکی برای تردد و تشخیص محل کلید لامپ داشته باشند اقدام به خرید و نصب کلید‌های چراغ‌دار می‌کنند. این کلید‌ها مقاومت بسیار بالایی داشته و جریان برق کوچکی می‌تواند چراغ آن را روشن نماید. اما در برخی مواقع ممکن است این جریان برق کوچک به لامپ یا پروژکتور رسیده و باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی خاموش بشود. در چنین شرایطی لامپ ال ای دی و یا کلید شما خراب نیست و نیازی به تعویض آن‌ها نخواهد بود. تنها لازم است تا روشنایی درون کلید از مدار خارج شود.

4.     استفاده‌کردن از دیمر: دیمر قطعه‌ای است که عملکردی مشابه شیر آب داشته و با آن می‌توان برق خروجی را تنظیم و شدت نور لامپ را زیاد و کم کرد. اما خوب است بدانید که به‌طورکلی استفاده از این وسیله برای لامپ‌های ال ای دی توصیه نمی‌شود (مگر در صورتی که لامپ ال ای دی دیمرپذیر باشد). چرا که زمانی که دیمر روی صفر قرار می‌گیرد، باز هم مقدار کمی جریان برق از آن عبور خواهد کرد و به همین علت می‌تواند باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی در زمانی شود که لامپ خاموش است. مشکلی که توسط دیمر‌ها ایجاد می‌شود، مشابه کلید‌های چراغ‌دار خواهد بود.

5.     استفاده از لامپ ال ای دی بی‌کیفیت: اگر پس از مدت کوتاهی که از لامپ ال ای دی استفاده کردید، این وسیله شروع به چشمک زدن کرد ممکن است مشکل از کیفیت لامپ خریداری شده باشد. به عبارت دیگر زمانی سیم‌کشی لامپ به‌درستی انجام شده باشد و زمان کمی از خرید لامپ موردنظر گذشته باشد، بی‌کیفیتی محصول علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت روشن خواهد بود. در واقع برخی از شرکت‌های تولیدکننده لامپ‌های ال ای دی برای آن که قیمت نهایی محصول مقرون‌به‌صرفه تمام شود، از بردها و منبع تغذیه بی‌کیفیت و ارزان قیمت استفاده می‌کنند. به همین دلیل لازم است تا هنگام خرید لامپ به یک مرکز معتبر مراجعه فرمایید. فروشگاه اینترنتی برق‌آسا ارائه‌کننده لامپ‌های ال ای دی با بهترین کیفیت ممکن و گارانتی معتبر است و شما می‌توانید با خیالی آسوده از این فروشگاه خرید کرده و نسبت به کیفیت محصولات مطمئن باشید.

تعمیر چشمک زدن لامپ ال ای دی

مقاله پیشنهادی :  بهترین کلید و پریز 

تعمیر چشمک زدن لامپ ال ای دی

ابتدا توصیه می‌شود در صورت تسلط و داشتن ابزار لازم اقدام به تعمیر لامپ در خانه یا محل کار کنید و در غیراینصورت اقدام به خرید یا سپردن لامپ به متخصص تعمیرات کنید.

پس از آن که علت چشمک زدن لامپ ال ای دی مشخص شد، می‌توانید نسبت به حل مشکل آن اقدام کنید. برای این کار باید در ابتدا لامپ را باز نمایید. لازم به ذکر است که لامپ‌های ال ای دی کوچک پیچ نداشته و به‌صورت فشاری مونتاژ می‌شوند. به همین دلیل برای باز کردن آن باید از یک پیچ‌گوشتی 2 سو استفاده کنید. اما در لامپ‌های بزرگ اجزای بدنه لامپ به پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند و برای باز کردن آن باید از پیچ‌گوشتی‌های چهارسو با سایز متناسب استفاده کرد.

اگر در حین باز کردن لامپ نگه دارنده آن شکست، جای نگرانی نخواهد بود پس از اتمام کار می‌توانید از چسب برای ترمیم قسمت شکسته استفاده نمایید. پس از باز شدن محفظه حبابی برد ال ای دی مشاهده خواهد شد که به کمک خمیر سیلیکون به بدنه لامپ متصل شده است. در وسط این برد برای اتصال سیم‌های درایور سوراخی تعبیه شده است.

در قدم بعدی تعمیر لامپ ال ای دی، باید عیب‌یابی انجام شود. برای این کار باید درایور را به برق متصل کرده و ولتاژ خروجی آن را اندازه‌گیری کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که درایورهایی که دارای مدارات محافظ هستند، در صورت آسیب‌دیدن ال ای دی‌ها سالم خواهند ماند. درایور سالم هنگامی که به برق وصل باشد، باید ولتاژ DC از 50 تا 300 ولت را در خروجی خود به نمایش بگذارد. اما درصورتی‌که خروجی درایور نوسانی و یا قطع باشد، احتمال دارد تا خازن‌ها دچار مشکل شده باشند. برای رفع این مشکل کافی است تا خازن را تعویض نمایید.

سخن پایانی

حال که با علت چشمک زدن لامپ ال ای دی آشنا شده‌اید، می‌توانید در برخی موارد از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. اما به یاد داشته باشید که برای تعمیر لامپ شما نیاز به دانش و ابزار لازم برای این کار دارید. به همین دلیل توصیه می‌شود که این کار را در منزل انجام ندهید و تعمیر آن را مراکز مربوطه بسپارید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید خرید لامپ باکیفیت است. شاید تصور کنید که تشخیص لامپ باکیفیت مشکل به نظر می‌رسد؛ اما در صورت خرید از فروشگاه‌های معتبر دیگر از بابت کیفیت محصول نگرانی نخواهید داشت. فروشگاه اینترنتی برق‌آسا عرضه‌کننده لامپ‌های ال ای دی در بالا‌ترین کیفیت است و شما عزیزان می‌توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.