لامپ آفتابی یا مهتابی

 لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی ؟

شاید تا به حال هنگام خرید لامپ با سوالاتی مثل لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ چه نوری برای سلامت چشم مناسب‌تر است؟ و یا برای زیبایی بخشیدن به محیط، باید از لامپ آفتابی استفاده کرد یا مهتابی؟ مواجه شده باشید. در واقع باید بگوییم که لامپ‌ها در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند و هر کدام نیز دمای رنگ مخصوص به خود را دارند. همچنین لامپ‌های آفتابی و مهتابی حس‌های متفاوتی را به افراد القا می‌کنند. بنابراین برای دانستن این که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی باید مشخص بشود که لامپ قرار است در چه محیطی استفاده شود.

برای آن‌ که با انواع نور لامپ آشنا شوید و متوجه شوید که کدام لامپ برای چشم انسان مناسب‌تر است دعوت می‌کنیم که تا انتها این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

تفاوت نور لامپ آفتابی و مهتابی

برای آن که متوجه شویم لامپ افتابی بهتره یا مهتابی، ابتدا لازم است تا نور هر دو لامپ را مورد بررسی قرار داده و تفاوت‌های آن‌ها را باز گو کنیم. در واقع لامپ‌هایی که در منزل و اطراف ما وجود دارند، دارای دما‌ها و رنگ‌های متفاوتی می‌باشند. انواع رنگ نور لامپ‌ها عبارتند از:

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

آفتابی:

نور‌های سفید گرم، همان نور‌هایی می‌باشند که آن‌ها را با نام آفتابی می‌شناسیم. نور‌های آفتایی به رنگ زرد دیده می‌شوند و به همین دلیل تداعی کننده نور آفتاب می‌باشند. وجود نور خورشید باعث ایجاد آرامش خاصی در محیط منزل می‌شود. دقیقا همین احساس را از نور آفتابی لامپ‌ها نیز می‌توان دریافت نمود. از آنجایی که رنگ لامپ‌های آفتابی شبیه به رنگ غروب خورشید می‌باشد، روشن شدن این نوع لامپ، اعلام کننده پایان روز و آغاز زمان استراحت خواهد بود. دمای رنگ نور آفتابی بین 2000 تا 3000 درجه کلوین می‌باشد و فضای صمیمی و همچنین پر از آرامش را به ارمغان می‌آورد. بنابراین می‌توان گفت که نور آفتابی برای استفاده در مکان‌هایی که جهت استراحت افراد طراحی شده است، مناسب‌تر است. برای مثال در محیط‌هایی مثل هتل‌ها، اتاق خواب، بیمارستان‌ها، مهد کودک‌ها و همچنین قسمت پذیرایی خانه یا ویترین مغازه‌ها از نور آفتابی جهت روشنایی فضا استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با نحوه انتخاب کلید و پریز مقاله " بهترین کلید و پریز " را مطالعه کنید.

مهتابی:

نور سفید یا مهتابی، رنگی شبیه به نوری که از ماه ساطع می‌شود دارد و به همین دلیل به مهتابی شهرت دارد. دمای رنگ نور مهتابی بین 4600 تا 6500 درجه کلوین می‌باشد. از آنجایی که نور مهتابی فضایی سرد، تمرکز آفرین و نیرو بخش را فرآهم می‌کند، جهت استفاده در محیط‌های کاری بسیار مناسب است. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان جهت روشنایی ادارات، کارخانه‌های خود از نور مهتابی استفاده می‌کنند تا تمرکز و نیروی کارمندان و گارگران بیشتر شود. از نور سفید در داروخانه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و محیط‌های مطالعاتی استفاده می‌شود.

نچرال:

نور طبیعی یا نچرال به نوری اطلاق می‌شود که به نور خورشید شباهت داشته و ترکیبی از  نور آفتابی و مهتابی است. لامپ‌هایی با رنگ طبیعی در زیبایی محیط تاثیر بسیار خوبی دارند و دما رنگ آن‌ها مابین 3100 تا 4500 درجه کلوین می‌باشد. از نور نچرال در مکان‌هایی مثل پارکینیگ‌ها، زیرزمین و همچنین محیط‌های کاری استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که نور نچرال با نام نور یخی نیز شناخته می‌شود.

به این ترتیب برای پاسخ به سوال لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی  باید بدانید که نور مورد نظر قرار است برای چه محیطی با چه کاربری استفاده شود. در ادامه درباره تاثیر نور‌های مختلف بر چشم انسان صحبت خواهیم کرد.

لامپ آفتابی یا مهتابی

اگر به دنبال خرید لامپ های مختلف برای منزل، محل کار و .. هستید میتوانید به صفحه " لامپ " مراجعه کنید.

برای چشم انسان لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

بسیاری از افراد زمانی که می‌پرسند که لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی  در واقع می‌خواهند بدانند که نور کدام لامپ برای چشمشان مناسب‌تر است.

به طور کلی گفته می‌شود که انتخاب رنگ نور به سلیقه شما وابستگی دارد. اما در صورتی که به چشمانتان بیشتر از سلیقه شخصی و زیبایی محیط اهمیت می‌دهید و تنها فاکتور شما در انتخاب لامپ تاثیر آن بر روی بیناییتان می‌باشد باید بگوییم که دانشمندان و محققان پس از انجام آزمایش‌های فراوان به این نتیجه رسیده‌اند که  افرادی که در طول شبانه روز فقط از لامپ‌های مهتابی استفاده می‌کنند 12 درصد بیشتر نسبت به دیگر افراد به مشکلات چشمی دچار می‌شوند. بنابراین برای پاسخ به این سوال که برای سلامت چشمان از کدام لامپ استفاده کنیم؟ لامپ آفتابی یا مهتابی؟ باید بگویم که استفاده بیش از حد از نور مهتابی ممکن است در بلند مدت برای چشم شما مشکل ایجاد کند. لزا توصیه می‌شود که منزل از هر دو لامپ به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

اما نکته دیگری که درباره نور مهتابی باید گفته شود این است که به طور کلی هر چه نور سفید‌تر باشد، یعنی دمای رنگ آن عدد بیشتری را نشان دهد، آن نور اشعه فرابنفش بیشتری هم دارد. این اشعه برای انسان بسیار مضر بوده و مشکلات پوستی و چشمی مختلفی را برای انسان‌ها به همراه خواهد داشت. بنابراین در صورت انتخاب لامپ مهتابی برای مصارف خانگی حتما از لامپ‌هایی با دمای رنگ پایین استفاده نمایید. 

سخن پایانی

روشنایی فضای محیط نه تنها باعث می‌شود که افراد بتوانند کار‌هایشان را بهتر انجام دهند بلکه باعث زیبایی محیط نیز می‌شوند. حتی در بسیاری از مکان‌ها برای زیبایی ساختمان‌ها از نور‌پردازی‌های شیک و مدرن استفاده می‌کنند.

اما این که از چه رنگ لامپ برای چه محیطی استفاده می‌کنید اهمیت دارد و در این مقاله سعی کردیم تا این موضوع را به شما عزیزان توضیح دهیم. به عنوان نکته پایانی نیز به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که برای روشنایی منزل خود از لامپ‌هایی با رنگ نور یخی(یعنی همان رنگ نور مابین رنگ آفتابی و مهتابی) و استاندارد استفاده نمایید.

از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، از شما عزیزان سپاس گذاریم و امیدواریم به پاسخ سوال خود درباره لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی رسیده باشید. فراموش نکنید که در صورت داشتن هر گونه سوال درباره لامپ‌های آفتابی و مهتابی می‌توانید آن را با ما درمیان بگذارید.