نورپردازی حیاط

6 ایده جذاب برای نورپردازی حیاط

هر ساله با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ساخت و ساز خانه، ویلا، آپارتمان و ... شاهد طراحی زیبا‌تر و مدرن‌تر آن‌ها هستیم. در واقع می‌توان گفت که در سال‌های اخیر زیباسازی منازل و محوطه‌های سبز طراحی بسیار مدرنی به خود گرفته است. یکی از مواردی که به زیباسازی حیاط ویلا‌های مدرن کمک زیادی می‌کند، نورپردازی آن‌ها است. نورپردازی درست و اصولی حیاط منازل و ویلاها باعث می‌شود تا فضای زیبا‌تر و دلنشین‌تری ایجاد شود و روشنایی محیط، حس و حال خوبی را به افراد منتقل کند. همچنین نورپردازی حیاط ویلا می‌تواند جلوه ساختمان ویلا، استخر، پلکان و... را چندین برابر افزایش دهد و مهمانی‌های جذاب‌تری را در شب برای شما عزیزان به ارمغان آورد. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که نورپردازی نه‌تنها جنبه زیبایی که جنبه امنیتی نیز دارد، در ادامه درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نورپردازی حیاط در دنیای امروزی اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده‌ است؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی را درمورد نورپردازی حیاط در اختیارتان قرار دهیم و ایده‌های زیبای نورپردازی محوطه‌های سبز را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد ساخت ویلایی مدرن را دارید و یا می‌خواهید حیاط منزل خود را به زیبا‌ترین حالت ممکن دیزاین کنید، حتماً تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

نورپردازی حیاط به چه منظور انجام می‌شود؟

پیش از آن که درباره ایده‌های مختلف نورپردازی حیاط منزل صحبت کنیم؛ لازم است تا منابع اصلی روشنایی که جهت نورپردازی حیاط و یا باغچه انجام می‌شود را بررسی نماییم. در واقع تکنیک‌های نورپردازی اصولی حیاط‌های مختلف به سه منبع اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

1.افرایش امنیت: یکی از انواع نورپردازی‌هایی که برای حیاط خانه‌ها انجام می‌شود، استفاده از لامپ‌ها و پروژکتور‌های کوچک است که با روشن ساختن محوطه اطراف ساختمان، از ورود سارقین به آن جلوگیری می‌کنند.

2. هدایت افراد به ساختمان: سیستم دیگری که برای نورپردازی حیاط خانه اجرا می‌شود، جهت راهنمایی و هدایت افراد خانه و مهمان‌ها برای بازیابی راه ورود به ساختمان در شب است. در این سیستم چراغ‌های مختلف را در اطراف باغچه‌ها، استخر، راه‌های ورودی به ساختمان، اطراف پله‌های ورودی و دیگر مسیر‌های خانه نصب می‌کنند. نور‌هایی که به این صورت نصب می‌شوند می‌توانند شامل رنگ‌های مختلفی بشوند تا بر زیبایی محیط اضافه کنند. همان‌طور که اشاره شد هدف از این نوع نورپردازی حیاط، علاوه بر زیباسازی محوطه یک راهنما برای عبور افراد در هنگام شب و تاریکی است.

نورپردازی حیاط

3.برجسته‌سازی امکانات ویلا: حیاط ویلا‌ها و منازل هرکدام امکانات مختلفی دارند برای مثال آلاچیق، باربیکیو، آب‌نما و ... از جمله امکاناتی هستند که معمولاً در حیاط ویلا‌ها دیده می‌شوند. نوپردازی این امکانات به جلوه بیشتر و بهتر آن‌ها کمک خواهد کرد و فضای بسیار زیبا و دلنشینی را به وجود خواهد آورد. فراموش نکنید که این نورپردازی جهت زیباسازی و برجسته‌سازی این امکانات در نظر گرفته می‌شود و شامل تأمین روشنایی آن‌ها نمی‌شود. به عبارتی بهتر تأمین روشنایی آلاچیق جهت استفاده از آن در شب با نورپردازی آن جهت زیباسازی تفاوت دارد.

شما عزیزان وابسته به طراحی ویلای و امکانات آن می‌توانید از تمامی این موارد جهت نورپردازی حیاط ویلا خود استفاده نمایید. ایده‌های مختلفی در این باره وجود دارد که می‌توانید بر اساس سلیقه خود هرکدام را اجرا نمایید و با نورپردازی اصولی هم فضای روشن و دلبازی را فراهم سازید و هم امنیت ویلا را تا حدی افزایش دهید.

آلودگی نور در فضای باز چیست؟

نورپردازی حیاط باید طبق یک سری قاعده و قانون انجام شود تا نتیجه نهایی آن بر زیبایی محیط بیفزاید. در واقع به عبارتی بهتر می‌توان گفت که اگر نورپردازی محیط اطراف یک ساختمان اصولی انجام نشود، ممکن است محیط، دچار آلودگی نور شود. شدت نور و تعداد لامپ‌هایی که جهت نورپردازی استفاده می‌شود باید طبق اصول مهندسی انتخاب شود تا در نهایت این نوپردازی باعث آسیب رسیدن به چشم افراد نشود. جدا از این مورد افزایش بیش از حد نور هزینه زیادی به همراه خواهد داشت که در این صورت نورپردازی، لحاظ اقتصادی توجیهی نخواهد داشت. جهت جلوگیری از آلودگی نور در فضای باز، لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهید.

نورپردازی حیاط ویلا

1.ابتدا محل قرارگیری چراغ‌ها را مشخص کنید و با چند بار تست‌کردن چراغ‌ها در محل‌های تعیین شده وضعیت شدت نور را بررسی کنید.

2.حتماً از محافظ‌های لامپ استفاده کنید. محافظ‌های لامپ علاوه بر این که از آسیب رسیدن به لامپ‌ها توسط وقایع طبیعی مثل برف‌وباران جلوگیری می‌کند، مانع از رسیدن نور مستقیم به چشم‌ها نیز خواهند شد. به‌این‌ترتیب محافظ‌های لامپ با کم‌کردن شدت نور، از آلودگی آن جلوگیری خواهند کرد.

3. انتخاب لامپ‌هایی با وات‌های کم می‌توانند از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کنند. در واقع باید بدانید که لزوماً لامپ‌های پرمصرف نور فوق‌العاده‌ای نداشته و صرفاً برق بیشتری مصرف می‌کنند؛ بنابراین بهتر است جهت نورپردازی محوطه‌های مختلف حتماً از لامپ‌هایی استفاده کنید که به به‌روزترین تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند که هم مصرف کمی دارند و هم روشنایی بهتر و بیشتری را ارائه می‌دهند.

4. کنترل کردن نور با استفاده از کلید‌های مختلف و یا تایمر‌های کنترل کننده روش دیگری جهت افزایش کارایی نورپردازی و جلوگیری از آلودگی نور خواهد بود.

ایده‌های نورپردازی حیاط

نورپردازی محیط اطراف ساختمان ویلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست؛ اما لازم است تا نکات مهندسی در آن رعایت شود. در این بخش از مقاله قصد داریم ایده‌های مختلفی از نور پردازی باغچه و حیاط منزل را به شما عزیزان ارائه کنیم. با رعایت نکات گفته شده و داشتن این ایده‌ها می‌توانید خودتان نورپردازی موردنظرتان را طراحی نمایید.

1. مسیرها: برای نورپردازی محوطه‌های سبز به مسیر رفت‌وآمد نگاه ویژه‌ای داشته باشید. روشنایی راه‌ها علاوه بر زیبایی فضا، افراد را از خطرات مختلفی که ممکن است در شب اتفاق بیفتند در امان نگه می‌دارد. برای مثال اگر سنگ یا مانعی در طول مسیر وجود داشته باشد، روشنایی مسیر از زمین‌خوردن افراد جلوگیری خواهد کرد. چراغ‌هایی که در سنگ‌فرش‌های مسیر رفت‌وآمد نصب می‌شوند، بهترین ایده برای نورپردازی مسیر‌های حیاط است.شما می توانید برای این منظور از محصولات چراغ چمنی استفاده کنید.

نورپردازی مسیر در حیاط ویلا

2. ورودی‌ها: نورپردازی در حیاط و درب ورودی ساختمان اهمیت بالایی دارد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که حتماً با استفاده از چند لامپ بر روی سر در ورودی‌های مختلف آن‌ها را روشن نگهدارید.

نورپردازی حیاط خانه ساختمان

3.راهروها: اگر در حیاط مورد نظرتان راهرو وجود دارد، می‌توانید با استفاده‌ از ریسه‌های نور آن را زیبا‌تر نمایید. اگر راهروهایی دارید که سقف آن از گل و برگ پوشیده شده است، نصب ریسه نور لابه‌لای برگ‌ها جلوه بسیار زیبایی را ایجاد خواهد کرد.

نورپردازی حیاط با ریسه

4.آلاچیق‌ها: آلاچیق یکی از امکاناتی است که در برخی از حیاط‌های بزرگ وجود دارد. سپری کردن یک شب فوق العاد در کنار خانواده در آلاچیق خاطره زیبایی را خواهد ساخت. نورپردازی اسکلت آلاچیق و تأمین نور داخل آن به دل‌نشین شدن فضا اضافه خواهد کرد. 

نورپردازی آلاچیق حیاط

5.آب‌نما: آب‌نماها همیشه فضای بسیار زیبایی را در یک محوطه سبز ایجاد می‌کنند. اما این زیبایی در روشنایی روز نمایان خواهد شد. نورپردازی آب‌نماها و حوض‌های کوچک در وسط حیاط، با استفاده از نور‌های آبی رنگ، فضای رویایی را به ارمغان خواهد آورد.استفاده از چراغ استخری در این قسمت پیشنهاد میشود.

نورپردازی آبنما در حیاط

6.پلکان: اگر در حیاط شما پله وجود دارد، قراردادن فانوس‌های روشن در دو طرف پله‌ها باعث روشنایی محیط و زیبایی پله‌ها می‌شود.

نورپردازی پلکان حیاط

کلام آخر

ساخت‌وساز ویلا‌های شیک و مدرن در مناطق مختلف کشور رونق بسیار خوبی پیدا کرده است. زیباسازی این ویلا‌ها با اعمال موارد مختلفی صورت می‌پذیرد که یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین آن‌ها نورپردازی است.

همان‌طور که اشاره شد نورپردازی کار پیچیده‌ای نیست اما نیاز تجربه و رعایت یک سری استاندار‌ها دارد، ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که حتماً از افراد حرفه‌ای جهت نورپردازی محیط استفاده نمایید. نکته دیگری که حتماً باید آن را مدنظر قرار دهید تهیه لامپ‌ها و ابزار‌هایی باکیفیت بالا است. لامپ‌های بی‌کیفیت، عمر کمی داشته و به همین دلیل پس از چند بار استفاده خاموش خواهند ماند و زیبایی موردنظر را از بین خواهند برد.

از این که تا پایان مقاله نورپردازی حیاط با ماه همراه بودید از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم.