ترانکینگ چیست

ترانکینگ چیست و چه مزایایی دارد ؟

ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ برای درک بهتر این محصول تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.  ترانکینگ به کاربر امکان استفاده از سیم و کابل به صورت روکار را می‌دهد. همچنین مصرف‌کننده می‌تواند علاوه بر عبور سیم و کابل از درون ترانک کلید و پریزهای مورد نیاز را بر روی آن نصب کند و به راحتی به وسیله فضای درونی ترانکینگ سیم و کابل لازم برای کلید یا پریز را به آن برساند. علاوه بر عملکرد محافظتی که ترانک برای سیم و کابل‌های درون خود دارد، امکان مرتب‌سازی و طبقه‌بندی بهتر را نیز ایجاد می‌کند.

عموما ترانکینگ در ساختمان‌هایی که پیشتر از این سیم‌کشی در آن ها به پایان رسیده اما در حال حاضر نیاز به بازنگری در سیستم سیم و کابل آن وجود دارد به کار گرفته می‌شوند. زیرا ترانک‌ها امکان تغییراتی آسان، منظم و روکار را به مصرف‌کننده می‌دهند.

ترانکینگ تمام کابل‌ها را به راحتی درون خود جای داده و نه تنها ظاهر زیبایی به منزل می‌دهند، بلکه باعث افزایش طول عمر کابل ها نیز می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این محصول با شما به اشتراک می‌گذاریم و متوجه خواهید شد که استفاده از آن می‌تواند تا چه حد بر کارایی و سهولت برق‌کشی اثر گذار باشد.

ترانکینگ چیست  

ترانک چیست؟

همان طور که پیش از این نیز به سؤال ترانکینگ چیست پاسخ دادیم، ترانک یا ترانکینگ به محفظه‌ی گفته می‌شود که سیم و کابل و تجهیزات الکترونیکی را در خود جای می دهد تا از بروز آسیب و نشستن گرد و غبار روی آن ها جلوگیری نموده و امکان سیم‌کشی مضاعف بر سیم کشی داخلی را برای مصرف کننده فراهم نماید. نکته جالب توجه دیگر ترانک قابلیت افزودن یا کاستن سیم و کابل به آن در هر زمان است. درهای بازشونده ترانک‌ها این امکان را در هر زمان برای کاربر فراهم آورده‌اند.

عموما برای ساخت ترانکینگ از مواد PVC باکیفیت استفاده می‌شود. در برخی از این محصولات از ABS نیز به جهت ایجاد مقاومت در برابر آتش و آب نیز استفاده می‌شود.

ترانک ها کاربرد بسیار زیادی در سیم کشی ساختمان دارند و می توان از آن ها برای شبکه، سیم کشی برق و یا تلفن استفاده کرد. به طور کلی، هر جایی که شما کابل های زیادی به شکل روکار داشته باشید و بخواهید به آن ها نظم دهید، می توانید از ترانک استفاده کنید.

ترانکینگ شبکه چیست؟

بعد از این که متوجه شدید که ترانک چیست و با این مفهوم آشنا شدید، شاید برای شما سوال پیش بیاید که ترانکینگ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که ترانک شبکه به محفظه ای گفته می شود که چندین سیگنال را به طور همزمان دریافت کرده و می تواند بین دو نقطه مختلف، ارتباط برقرار کند.

برای این که بدانید کاربرد ترانکینگ چیست و در کجا استفاده می شود، باید بگوییم که اغلب مواقع، از ترانک شبکه در سیستم های ارتباطی استفاده می شود تا این محصول بتواند مراکز سوئیچینگ را به یکدیگر متصل نماید. در این ترانکینگ، سیگنال ها می توانند هر نوع داده ارتباطی را به یکدیگر منتقل کنند.

به طور کلی، برای پاسخ به این سؤال که اجزای ترانکینگ شبکه چیست و چه بخش هایی دارد، باید گفت که اجزای تشکیل دهنده ترانکینگ شبکه می تواند شامل چندین سیم، کابل یا رشته فیبر نوری باشد که همه آن ها درون یک محفظه قرار گرفته و به یکدیگر متصل شده اند. اتصال این کابل ها در ترانک شبکه، موجب می شود تا پهنای باند به حداکثر برسد.

مزایای استفاده از ترانکینگ چیست  

مزایای استفاده از ترانکینگ در برق کشی ساختمان یا شبکه

استفاده از ترانکینگ در برق کشی ساختمان و یا کامپیوتر، مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم اغلب افراد متخصص و حرفه ای، پیشنهاد می کنند که در برق کشی ها حتما از ترانکینگ استفاده شود. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای به کار بردن این محصول را مشاهده می کنید.

قابلیت نصب کلید و پریز مورد نظر

به سبب اندازه بزرگ ترانکینگ‌ها امکان نصب انواع کلید و پریز و هرگونه پورت و کیستون بر روی آن‌ها فراهم است. که قابلیت شخصی سازی سیستم را به خوبی برای مصرف کننده فراهم می‌آورد.

محافظت از کابل ها

اگر کابل ها و سیم ها ی برق آزاد و رها باشند، احتمال آسیب به آن ها چندین برابر است و در عین حال، آسیب به این کابل ها می تواند در وسایل برقی شما نیز خلل ایجاد کند. این در حالی است که سیستم های ترانکینگ به گونه ای طراحی شده اند که از کابل ها و سیم کشی برق در برابر هرگونه آسیبی محافظت نمایند. پس تا حد زیادی می توان گفت که مهم ترین اهمیت ترانکینگ چیست و چرا باید استفاده شود. 

بدون استفاده از ترانکینگ، احتمال گره خوردن و یا جمع شدن سیم های برق، بسیار بیشتر است و این مسئله می تواند باعث ایجاد فشار روی کابل شود. با این حال، ترانکینگ یک محفظه خالی و مناسب برای نگهداری از سیم های برق دارد که از آن ها در برابر گردوغبار نیز محافظت می کند.

طراحی زیبا

قرار گرفتن تعداد زیادی کابل و سیم برق در یک محیط، می تواند بسیار زشت به نظر برسد و این مسئله در دکوراسیون منزل نیز تاثیر زیادی دارد. اما اگر بخواهید خانه و یا شرکت مرتب و زیبایی داشته باشید، بهتر است از ترانکینگ استفاده کنید. ترانک ها سیم های برق را به طور کاملاً مرتب در خود جای می دهند و فضای خانه را مدرن تر و درعین حال، مرتب تر به نمایش می گذارند.

مدیریت راحت کابل ها از مزایای ترانکینگ

مدیریت راحت کابل ها

علاوه بر این که نصب و ترانکینگ نسبت به هر سیستم سیم کشی دیگری خیلی راحت تر است، شما خیلی آسان می توانید به کابل های برق ساختمان خود دسترسی داشته باشید. ترانک ها که غالباً به شکل مربع یا مستطیل طراحی می شوند، یک  رویه قفل شونده دارند که افراد می توانند به راحتی با باز کردن آن، سیستم های برق خود را مدیریت کنند.

کاهش احتمال خطر و افزایش ایمنی

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از ترانکینگ، این است که این محفظه ها احتمال بروز خطر را تا حد زیادی پایین می آورند. 

اگر برق کشی ساختمان آزاد باشد، خطرات زیادی شما را تهدید می کند که ساده ترین آن ها، خطر برق گرفتگی و جدی ترین آن هم خطر آتش سوزی است. از آنجا که کابل های برق درون محفظه ترانک قرار می گیرند، در برابر هر یک از این خطرات ایمن می شوند و احتمال خطر برق گرفتگی و یا آتش سوزی را تا حد بسیار زیادی پایین می آورند.این در حالی است که ترانک ها با محافظت از کابل های ساختمان، در شرایط مختلف آب و هوایی، از کابل ها تا مدت زمان بیشتری نگهداری می کنند. این محصول به گونه ای طراحی شده که شرایط را برای ایمنی کابل، فراهم کند. به بیان دیگر، ترانک ها سیستم برق کشی را منظم، مرتب و پنهان نگه می دارند تا به افزایش طول عمر آن کمک کنند.

قیمت مقرون به صرفه

بعد از این که متوجه شدید که از نظر ایمنی اهمیت ترانکینگ چیست و تا چه حد به افزایش ایمنی کمک می‌کند، باید گفت که خرید ترانک از جنس pvc می‌تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای شما باشد. 

قابلیت گسترش کابل کشی

نکته جالب توجه درباره سیستم ترانکینگ این است که به شما این امکان را می دهد که خیلی راحت یک پریز و سیم جدید به برق کشی ساختمان خود اضافه کنید. این در حالی است که در گذشته بدون استفاده از این سیستم، مجبور بودید برای اضافه کردن یک پریز، بخشی از ساختمان خود را خراب کنید. اما با استفاده از ترانکینگ، دیگر کار شما راحت شده و بدون هیچ گونه آسیبی به منزل، می توانید سیستم کابل کشی شرکت یا خانه خود را به طور روکار در عین حفظ زیبایی گسترش دهید.