نورپردازی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب و اصول آن

تاق خواب مکانی امن و خصوصی برای هر شخص محسوب می‌شود و به همین دلیل افراد دوست دارند که دکوراسیون اتاقشان را بر اساس سلیقه شخصی و بسیار شیک و زیبا دیزاین کنند. یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در زیبایی اتاق خواب نورپردازی آن است. در واقع نورپردازی درست و اصولی علاوه بر زیبایی اتاق بر روی خواب افراد هم اثرگذار خواهد بود. نورپردازی اتاق خواب نیاز به رعایت یک سری اصول و قوانین دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید محیطی زیبا، شکیل و از همه مهم‌تر آرامش‌بخش را به ارمغان آورید. شما می‌توانید نورپردازی اتاق خواب شخصی خودتان را بر اساس سلیقه و ایده‌هایی که در ذهن دارید، انجام بدهید. اما فراموش نکنید که استفاده از علم افراد متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. 

ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با اصول نورپردازی اتاق خواب آشنا کرده و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار را معرفی کنیم. در واقع می‌توان گفت که اگر کسی از اصول نورپردازی اتاق مطلع باشد، می‌تواند به تنهایی از عهده انجام این کار برآید. پس اگر در فکر تغییر دکوراسیون و نورپردازی اتاق خواب خود هستید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

اصول نورپردازی اتاق خواب

معمولا سازنده‌های ساختمان به نور پردازی پذیرایی و آشپزخانه ساختمان‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند و اتاق‌ خواب‌ها را بدون طراحی خاصی رها می‌کنند. از همین و ما قصد داریم در این مقاله اصول مورد نیاز جهت نورپردازی اتاق خواب را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید با اجرا ایده‌های خلاقانه نورپردازی زیبایی را برای اتاق خواب خود انجام دهید. 

مهم‌ترین عواملی که در نورپردازی و احساس شما به محل خوابتان تاثیر گذار می‌باشند عبارتند از: رنگ نور، شدت نور، زاویه تابش نور و محل نصب چراغ‌ها. بر خلاف تصور بسیاری از افراد نور مناسب برای اتاق خواب به معنای روشن بودن زیادی فضای آن نمی‌باشد. در واقع نور اتاق خواب با پذیرایی و یا آشپزخانه متفاوت بوده و در درجه اول باید آرامش‌بخش باشد. به طور کلی دو نوع نورپردازی برای اتاق خواب وجود دارد که عبارتند از: نورپردازی مستقیم و نورپردازی غیرمستقیم.

نورپردازی در اتاق خواب  

نورپردازی مستقیم

به طور کلی گفته می‌شود که هر گونه وسایل روشنایی که در تامین نور یک ناحیه به صورت مستقیم نقش دارد در دسته نورپردازی مستقیم قرار می‌گیرد. بر این اساس انواع لوستر‌های سقفی، دیوارکوب، لامپ‌های زمینی و چراغ‌های مهتابی همگی از جمله تجهیزات نورپردازی مستقیم به شمار می‌روند. 

نورپردازی غیرمستقیم

اما تجهیزات و منابع نوری که نور را به سمت بالا هدایت می‌کنند و یا آن را روی سطوح مختلف منعکس می‌کنند در دسته نورپردازی غیرمستقیم قرار خواهند گرفت. برای اگر به طراحی سقف کاذب نگاهی بیندازید، مشاهده خواهید کرد که در بالای سقف کاذب از نوارهای LED، جهت برجسته سازی وسایل دکوری منزل استفاده شده است. این سیستم نورپردازی در زیر و یا بالای تخت خواب استفاده می‌شود که تمامی این موارد جزئی از نورپردازی غیرمستقیم محسوب می‌شوند.

برای آشنایی با نحوه نورپردازی حیاط مقاله " نورپردازی حیاط " را بخوانید.

نکات مهم در اجرای ایده‌های نورپردازی اتاق خواب

در ادامه با نکاتی که باید آن‌ها را در اصول نورپردازی اتاق خواب رعایت کرد بیشتر آشنا خواهیم شد. 

ابعاد اتاق خواب

اولین نکته برای اجرای یک نورپردازی زیبا و اصولی محاسبه ابعاد اتاق مورد نظر است. چرا که نوع چراغ و شدت نور آن‌ها باید به گونه‌ای انتخاب بشود که پس از نصب، بتواند تمامی زاویه‌های موجود در اتاق را روشن سازد. در سال‌های گذشته برای تامین بخشی از روشنایی اتاق خواب از چراغ‌های کنار تخت رومیزی استفاده می‌شود. اما امروزه چراغ‌های آویز جای آن‌ها پر کرده‌اند و در نورپردازی کنار تخت تغییر و تحول ایجاد کرده‌اند. نکته‌ای که مورد چراغ‌های آویز کنار تخت وجود دارد این است که دیگر فضایی بر روی میز شما اشغال نکرده و شما می‌توانید از میز خود برای مصارف دیگری استفاده نمایید. 

رنگ نور لامپ اتاق خواب

گفته می‌شود که بهترین لامپ برای استفاده در اتاق خواب لامپی است که رنگ آن بیشترین شباهت را به رنگ نور خورشید دارد. لامپ‌های رشته‌ای قدیمی، بیشترین شباهت را با نور خورشید دارند، اما متاسفانه مصرف برق این نوع لامپ‌ها بسیار بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود که از لامپ‌های ال ای دی را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای نمایید. اما برای چراغ‌های خوابی که در کنار تخت خواب قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود از لامپ‌هایی استفاده کنید که نور آن‌ها به رنگ قرمز متمایل است. چرا که رنگ نور آبی، آرامش بیشتری را نسبت به رنگ زرد برای انسان ایجاد خواهد کرد. همچنین در شب خواب را از سر شما نمی‌پراند.

اصول نورپردازی اتاق خواب

انعکاس نور

یکی از اتفاقات بسیار زیبا در نورپردازی اتاق خواب، بازتاب نور بر روی دیوار یا وسایل اتاق است. برای مثال تصور کنید که یک لوستر به جای این که  نور را به پایین بتاباند، آن را به سقف اتاق خواب بازنشر دهد، این اتفاق باعث می‌شود که روشنایی ملایم و آرامش بخشی در اتاق به وجود بیاید. همچنین قرار گرفتن برخی از سطوح در کنار منبع نور می‌تواند در زیبایی و جذابیت فضا، نقش زیادی داشته باشد.

استفاده از دیمر

دیمر وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان میزان شدت نور را کنترل کرد. استفاده از این وسیله در اتاق‌های خواب بسیار هوشمندانه بوده و می‌تواند با ایجاد نور شدید تا ملایم به شما برای انجام کار‌های متفاوت در اتاق خواب کمک کند. البته به این نکته هم باید اشاره کرد در بین تمامی تولید کننده‌های لامپ کم مصرف و ال ای دی، فقط برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید لامپ‌هایی با قابلیت اتصال به دیمر کرده‌اند. فراموش نکنید که اگر نورپردازی برای سطوح مختلف اولین قدم برای نورپردازی محسوب شود، استفاده از دیمر نوری در رده‌ دوم ایجاد و برجسته کردن حالت‌های مختلف نور به شمار خواهد رفت. در واقع این نوع نورپردازی مدرن به شما کمک خواهد مرد تا بخش‌هایی از اتاقتان که اهمیت بیشتری دارد جلوه بیشتری داشته باشد. 

رنگ آباژور

رنگ خود آباژور یا لامپ ‌کار گذاشته شده در آن می‌تواند در لحظه ظاهر اتاق به کلی را تغییر دهد. گفته می‌شود که چراغ‌های گرم و تیره در افزایش احساس آرامش و صمیمیت تاثیر گذار بوده و می‌تواند شبی عاشقانه و پرشور برای افراد به ارمغان آورد. در مقابل چراغ‌های روشن نیز باعث می‌شوند تا فضای اتاق بزرگ‌تر و زیبا‌تر دیده شود. همچنین می‌توان از انواع آباژور برای ایجاد تغییر سبک یا حتی طرح رنگی یک اتاق خواب مدرن استفاده نمود. برای مثال اگر پس ‌زمینه‌ به کار رفته در یک اتاق خواب خنثی می‌باشد، یک تغییر ساده در آباژور می‌تواند رنگ کلی فضا و حتی نمایی کلی آن را تغییر بدهد.

مقاله پیشنهادی : لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

سه تکنیک رایج برای نورپردازی

پیش از این که بخواهید برای نورپردازی اتاق خواب برنامه ریزی کنید، لازم است تا انواع تکنیک‌های مورد نیاز برای نورپردازی را بشناسید. در واقع سه تکنیک اساسی برای نورپردازی وجود دارد که لازم است از آن‌ها آگاه داشته باشید و در طراحی نورپردازی اتاق خود از این تکنیک‌ها استفاده نمایید. 

سه تکنیک رایج برای نورپردازی عبارتند از: 

نورهای کاربردی: با وجود این که نورپردازی‌های کاربردی بیشتر جنبه تزیینی دارند، اما می‌توانند به عنوان جایگزینی برای نورهای اصلی در زمانی که به روشنایی نسبتا محدود‌تری نیاز است، مورد استفاده قرار بگیرند. نورهای تصویری، چراغ‌های دیواری و قاب‌های بک لایت از نوع نور‌های کاربردی محسوب می‌شوند.
روشنایی‌های تاکیدی و متمرکز کننده: اجرا نورپردازی‌های تاکیدی جهت برجسته‌تر کردن یک قسمتی از اتاق برای انجام وظیفه‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال قرار دادن چراغ مطالعه بر روی میز اتاق خوابتان جهت مطالعه یک نوع روشنایی‌های تاکیدی و متمرکز کننده محسوب می‌شود. همچنین نورهایی که در کنار تخت خواب، اطراف میزهای آرایش و چراغ‌هایی که در داخل کمد‌های لبس استفاده می‌شوند، نمونه‌های دیگری از روشنایی تاکیدی به حساب می‌آید که وجود آن در هر اتاقی ضروری خواهد بود.   
نورپردازی‌های محیطی یا عمومی: این نوع نورپردازی که تامین کننده نور اصلی اتاق خواب محسوب می‌شد، از طریق یک چراغ آویز یا یک نور سقفی تامین خواهد شد. اجرا نورپردازی‌های محیطی یا عمومی برای انجام کارهای روزمره در اتاق خواب بسیار ضروری است.

تجهیزات مورد نیاز نورپردازی اتاق خواب

تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی اتاق خواب

اولین سوال افراد برای انجام نورپردازی اتاق خواب این است که تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازي اتاق خواب، شامل چه مواردی است. در این بخش از مقاله قصد داریم پر کابردترین وسایل مورد نیاز برای انجام یک نورپردازی زیبا را به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که استفاده از برخی موارد ضروری و برخی دیگر اختیاری است. اما در نهایت انتخاب هر کدام از آن‌ها تنها بر اساس سلیقه شخصی افراد می‌باشد. 

انواع ریسه‌ نوری
نورهای ال ای دی مخفی سقف و کناف‌های نوری
چراغ‌ها و یا لوستر‌های سقفی 
دیوارکوب‌های تزیینی با نور ملایم
چراغ‌های پایه‌ دار ایستاده در سایز‌های مختلف
چراغ‌های دیواری آویز و قابل تنظیم
روشنایی‌های آینه‌ای
انواع چراغ‌های دیواری و زمینی
چراغ‌های زاویه‌ دار و چراغ‌های رومیزی

شما عزیزان می‌توانید با تهیه همه یا برخی از موارد بالا نورپردازی زیبا، شکیل و آرامش بخشی را برای اتاق خواب خود تدارک ببیند.

اگر قصد تعویض و یا نصب کلید و پریز را دارید مقاله " آموزش نصب کلید و پریز  " را بخوانید. 

سخن پایانی

در بسیاری از ساختمان‌ها نورپردازی اتاق خواب نادیده گرفته می‌شود و تمامی تمرکز سازنده بر روی نورپردازی آشپزخانه و پذیرایی است. اما باید در نظر داشته باشید که نورپردازی اتاق از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که افراد کارایی مختلفی را در اتاقشان انجام می‌دهند و به همین دلیل به روشنایی مطلوبی نیازمند هستند. علاوه بر این از آنجایی که اتاق خواب باید محیط مناسب و آرامی برای استراحت و خواب افراد باشد، نوپردازی ملایم و آرامش بخش می‌تواند در بهبود کیفیت خواب افراد تاثیر مثبتی داشته باشد. همانطور که در این مقاله مطالعه فرمودید رعایت اصول نورپردازی اتاق خواب، کار پیچیده‌ای نبوده و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. 

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما عزیزان بی‌نهایت سپاس‌گزاریم.