نورپردازی سالن پذیرایی

نورپردازی اتاق های پذیرایی

اتاق‌های پذیرایی

اتاق پذیرایی قسمتی از خانه است که معمولا برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. در خانه‌های آپارتمانی، ممکن است فضای اتاق پذیرایی از اتاق نشمین یا ناهار خوری با دیوار جدا نشده باشد و این فضا‌ها با چیدمان مبلمان و یا ... از هم تفکیک شوند. سالن پذیرایی می‌تواند شامل چند قسمت مختلف باشد که در عین ارتباط با هم هر یک دارای مرکز خاص خود است. مرکز می‌تواند محلی برای توزیع نور محسوب شود. افرادی که دور هم جمع می‌شوند باید نور را از مقابل و از هر دو طرف نسبت به صورت و نیم تنه دریافت کنند.

 

نورپردازی پذیرایی

فضا‌های پذیرایی را می‌توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم نور پردازی کرد. برای استفاده از روش غیر مستقیم سطوح دیوار‌ها و سقف باید دارای ضریب انعکاس بالایی باشند. شدت روشنایی لازم برای سالن‌های پذیرایی 150 تا 250 لوکس در نظر گرفته شده و با توجه به آنکه در کشور‌های اروپایی سطح روشنایی مورد پسند مردم کمتر از ایران است بهتر است آن‌را تا 300 لوکس افزایش داد. با توجه به شدت نور مورد نیاز بهتر است از نورپردازی مستقیم، یا ترکیب نور مستقیم با غیر مستقیم استفاده شود. یک روش بسیار متداول نور پردازی مستقیم، قرار دادن منابع نوری در نقاط مرکزی سالن پذیرایی است. این چراغ‌ها بر مرکز تاکید می‌کنند و نور محیطی در فضا بوجود می‌آورند. استفاده از نوع کلاسیک این چراغ‌ها که لوستر نامیده می‌شود در ایران بسیار متداول است. از آنجا که جنبه دکوراتیو این چراغ‌ها بسیار اهمیت دارد توضیح دو نکته در مورد آنها ضروری است:

-         اگر لامپ‌های آنها در معرض دید قرار دارد، نباید از لامپ‌های فلورسنت فشرده (کم مصرف) استفاده کرد زیرا زیبایی لوستر‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و ابهت و شکوه‌شان را از بین می‌برند. برای کاهش مصرف انرژی توصیه می‌شود که از منابع توری LED استفاده شود و یا لامپ‌ها به دو دسته تقسیم شوند و تنها در صورت نیاز همه روشن شوند.

-         دمای رنگ نور همه لامپ‌ها باید یکسان و به رنگ گرم باشد.

با تلفیق تور مستقیم و غیر مستقیم و با استفاده از چراغ‌های سقفی، آویزی، دیواری، آباژور و ... می‌توان بی‌نهایت راهکار متفاوت و سناریو‌های مختلف مطابق با حالات درونی ساکنان و میهمانان خلق کرد. چنانچه اندازه اتاق پذیرایی بزرگ باشد باید روشنایی ملایمی در اطراف هسته‌های مرکزی ایجاد شود تا کنتراست شدید بین فضا‌ها بوجود نیاید و یکپارچگی فضا حفظ شود. همچنین کیفیت رنگ در نورپردازی سالن‌های پذیرایی اهمیت دارد و از این رو باید از منابع نوری با نمود رنگ بالا استفاده کرد تا رنگ مبلمان، لباس افراد و ... به خوبی دیده شود.