تعریف و مفهوم ال ای دی

LED چیست؟

آشنایی با مفهوم ال ای ای

کلمه LED مخفف Light emitting diode به معنای دیود (قطعه  الکترونیکی نیمه رسانا که جریان الکتریسیته را در یک جهت از خود عبور می‌دهد) ساطع کننده نور است. نور در LED از تشعشع فوتون از کریستا‌ل‌های تشکیل دهنده دیود و به صورت الکترولومیناس حاصل می‌شود. LEDهای رنگی  از سال‌ها پیش در صنایع مختلف از جمله ساعت‌سازی، اسباب‌بازی، تلفن همراه و تبلیغات به عنوان صفحات نمایشگر و نشانگر کاربرد داشتند. از اوایل دهه نود با ترکیب کریستال‌هایی که نور قرمز و آبی و سبز ساطع می‌کردند، LED با نور سفید ساخته شد و پس از آن بود که استفاده از آن‌ها در صنایع روشنایی نیز رواج یافت.

 

تعریف ال ای دی

اندازه چیپ‌های LED بسیار کوچک (از زیر یک میلیمتر تا چند میلیمتر) است. این چیپ‌ها در اختیار کارخانه‌های تولید منابع نوری یا چراغ قرار می‌گیرند. از کنار هم قرار گرفتن چیپ‌ها در کنار یکدیگر LED های مختلف ساخته می‌شود. نور این منابع نوری می‌تواند سفید یا رنگی باشد. رنگ نور ساطع شده از LED بستگی به جنس کریستال و مواد افزودنی موجود در آن دارد.

رنگ ال ای دی

نور سفید به دو روش تولید می‌شود:

ـ از ترکیب سه LED به رنگ قرمز، سبز و آبی می‌توان انواع رنگ‌ها و همچنین نور سفید تولید گرد. نمود رنگ نور سفییدی که به این روش تولید می‌شود کم است.

ـ در حال حاضر پربازده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش ساخت LED این است که لایه نازکی از فسفر را بر روی LED به رنگ آبی (که بیشترین انرژی نوری را در میان رنگ‌های مختلف دارد) قرار می‌دهند، بخشی از نور آبی عبور کرده از فسفر به نور زرد تبدیل می‌شود. از ترکیب افزایشی دو نور آبی و زرد، رنگ سفید حاصل می‌شود. امروز با استفاده از این روش می‌توان نور سفیدی با نمود رنگ بالای 90 و دمای رنگی بین 2500 تا 8000 کلوین تولید کرد.

 

عمر کوتاه‌تر از انتظار LED:

همان‌طور که می‌دانید، طول عمر مورد انتظار یک LED استاندارد حدود 50 هزار ساعت (معادل حدود 17 سال و روزی 8 ساعت) است. اما بسیاری از این منابع نوری که معمولاً به روش استاندارد طراحی یا ساخته نشده‌اند پیش از موعد مقرر دچار کاهش نور شدید و یا چشمک زدن می‌شوند. یکی از عوامل مؤثر در کاهش عمر آن‌ها حرارت است، حرارت بیش از حد مجاز میی‌تواند به شبکه کریستالی داخل LED آسیب زده و آن را معیوب کند. که این امر به تدریح باعث کاهش نور LED می‌شود. طراحی و ساخت منبع نور و مدارات الکترونییکی مرتبط به منابع نوری و چراغ‌های LED باید به گونه‌ای باشد تا دمای این قطعات از حد مجاز آن که معمولاً توسط سازنده و بر روی بسته‌بندی یا بروشور محصول درج می‌شود، بالاتر نرود. در برخی از منابع نوری LED نیز کیفیت نامناسب فسفر تولید کننده نور سفید باعث می‌شود که بر اثر گرما رنگ این ماده فسفری به تدریج تیره شود. کاهش شفافیت فسفر باعث کم شدن شار نوری و تغییر رنگ نور به سمت آبی می‌شود.

 

عمر ال ای دی چقدر است

 یکی دیگر از دلایل خراب شدن LEDها استفاده از درایور نامناسب است. کیفیت ساخت و قطعات به کار رفته در مدار درایور بسیار مهم است. استاندارد بودن و مرغوب بودن درایور به اندازه خود منبع نور مهم است.