نورپردازی نشیمن و پذیرایی

نورپردازی اتاق نشیمن

  
اتاق نشیمن

منظور از اتاق نشیمن بخشی از خانه است که افراد خانواده به طور معمول از آن برای دور هم نشستن، تماشای تلویزیون، مطالعه و استراحت استفاده می‌کنند. در نور پردازی اتاق‌های نشیمن روشنایی سطوح عمودی بیش از سطوح افقی اهمیت دارد زیرا یکی از فعالیت‌های اصلی افراد در این اتاق گفتگو با یکدیگر است و بنابراین تابش روشنایی روی بدن آنها، برای دیدن هم بیش از دیدن روی میز اهمیت دارد.

یکی از مسائل اصلی در نور پردازی اتاق نشیمن جلوگیری از خیرگی مستقیم و سازگاری است. برای مثال آباژور هایی که کلاهک سفید یا خیلی روشن دارند را در نظر بگیرید. تفاوت زیاد بین درخشنگی‌ کلاهک با محیط اطراف، با ایجاد خیرگی سازگاری باعث خستگی چشم می‌شود و آرامش بصری را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می‌شود که از نور پردازی غیر مستقیم استفاده شود. نور غیر مستقیم، فضایی آرامش‌بخش خلق می‌کند و روشنایی آن بسیار یکنواخت است. اجسام فاقد سایه هستند یا سایه‌هایشان بسیار محو است. در اتاق‌‌های نشیمن شدت روشنایی برای سطوح عمودی بین 100 تا 200 و برای سطوح افقی بین 50 تا 100 لوکس توصیه می‌شود. منابع نوری که در این فضا به کار می‌روند باید دمای رنگ سفید گرم و نمود رنگ بالا داشته باشند.

نور لازم برای مطالعه: خواندن ونوشتن فعالیت‌هایی هستند که ارگان‌های مربوط به بینایی را به شدت درگیر، و فشار زیادی به آنها وارد می‌کنند. با بالا رفتن سن، بینایی افراد کاهش پیدا می‌کند و تامین روشنایی کافی به ضرورت تبدیل می‌شود. افراد مسن برای انجام کار‌های چشمی به شدت روشنایی بیشتری از افراد جوان نیاز دارند. آنچه اهمیت دارد توانایی دیدن و انجام فعالیت‌ها بدون فشار آوردن به چشم است. تنها داشتن شدت روشنایی کافی روی صفحات دفتر یا کتاب کافی نیست بلکه باید اطمینان حاصل کرد که انجام این فعالیت‌ها برای مدت طولانی باعث خستگی چشم نشود و از خیرگی نیز جلوگیری شود. بهتر است روشنایی لازم برای مطالعه با نور کم متمرکز روی آن ناحیه تامین شود ولی باید تفاوت شدت روشنایی متوسط بین آن و فضای اطرافش را کنترل کرد تا از کنتراست زیاد بین آن‌ها جلوگیری شود.

 

نور نشیمن

نور مناسب برای تماشای تلویزیون:

درخشندگی صفحه تلویزیون برابر 0 تا 150 است، بنابراین اگر فضا کاملا تاریک باشد کنتراست شدید بین صفحه تلویزیون و اطراف آن باعث خستگی چشم می‌شود. به همین علت، توصیه می‌شود روشنایی کمی حدود 10 تا 20 در اطراف تلویزیون ایجاد شود. مقدار این درخشندگی نباید از 50 تجاوز کند. در نظر داشته باشید که درخشندگی یک دیوار گچی به رنگ سفید با شدت روشنایی 50 لوکس و ضریب انعکاس 70 تقریبا برابر با 10 است. چراغ‌هایی که هنگام تماشای تلویزیون روشن می‌مانند، نباید در محلی قرار گیرند که انعکاس آنها روی صفحه تلویزیون ایجاد مزاحمت کند.