نورپردازی فروشگاه و ویترین

نور پردازی فروشگاه‌ها

در فضاهای تجاری، ارتباط بصری از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است و راهکارهای زیادی برای انجام آن وجود دارد. طراح باید با استفاده از امکانات موجود و بهره‌گیری از عناصر گرافیکی، رنگی و صحنه‌آرایی خلاقیت خود را نشان دهد. نور احساسات مردم را بر می‌انگیزد وبرای برند‌ها هویت ایجاد می‌کند و ارزش و اعتبار آنها را افزایش می‌دهد. طراحی هوشمندانه روشنایی فروشگاه‌ها می‌تواند تصمیمات مشتریان را تغییر دهد و انگیزه خرید آنها را تحریک کند. به طور کلی در نور پردازی فروشگاه‌ها باید به نکات زیر توجه شود:

-         انتخاب شیوه نور پردازی مناسب با کانسپت فروشگاه‌ و مخاطبان آن

-         به وجود آوردن کنتراست در فضا و تاکید بر اجناس

-         انعطاف پذیر بودن سیستم روشنایی

-         تاکید بر سطوح عمودی مانند قفسه‌ها

-         استفاده از منابع نوری با نمود رنگ مناسب

-         کنترل اشعه‌های مضر مانند مادون قرمز و فرا بنفش

-         پنهان کردن منابع نوری و چراغ‌هایی که از نظر ظاهری اهمیت ندارند.

-         طراحی و توجه به شکل ظاهری سقف

 

نورپردازی فروشگاه

هر طرح نور شیوه خاص خود را در نور پردازی فروشگاه‌ها دنبال می‌کند ولی هدف اصلی همه روشن کردن و تاکید بر اجناس است. آنها با نشان دادن زرق و برق سنگ‌های قیمتی، بافت پارچه یا بازتاب نور بدنه اتومبیل‌ها کیفیت خوب آنها را به نمایش می‌گذارند. با این حال، در همه فروشگاه‌ها یا مکان‌هایی که نور از جنبه زیبایی شناسی اهمیت دارد توجه به جزئیات فضا نیز حائز اهمیت است. این مسئله ممکن است حاشیه‌ای به نظر بیاید ولی برای موفقیت پروژه و تاکید بر فضای معماری و چیدمان فضا ضروری است. روشن کردن گوشه‌ای تاریک با نور غیر مستقیم، با وجود یک چراغ دکوراتیو در قسمتی  از فضا ، با آنکه از نظر کاربردی در نور پردازی و بهتر دیده شدن اجناس تاثیر نمی‌گذارد، ولی در برقراری تعادل روشنایی در فضا و حس کلی که در محیط ایجاد می‌کندتاثیر گذار است.

امروزه ویترین مغازه‌ها دیگر نه فقط محلی بریا نمایش دادن اشیا، بلکه نشانگر برند با مغازه و کل کالاهای داخل آن است و باید بتواند توجه عموم مردم یا گروهی از مصزف کنندگان را به خود جلب کند. آنچه امروزه در طراحی ویترینها اهمیت دارد فقط نمایش اشیای فروشی نیست بلکه ممکن است کل فضای ویترین فقط برای صحنه آرایی و دکور، و نمایش تنها یک شیء استفاده شود. در حقیقت به جایآنکه اطلاعات زیادی از محصولات داخل فروشگاه به مردم ارائه شود با ایجاد جذابیت بصری، کنجکاوی مردم تحریک می‌شود تا به داخل مغازه کشانده شوند. در طراحی ویترین‌ها، نور در خلق جذابیت‌های بصری نقش مهمی ایفا می‌کند.